چهار علامت که نشان می دهند به زوج درمانی نیاز دارید

چهار علامت که نشان می دهند به زوج درمانی نیاز دارید

نوشته : Rubin Khoddam Ph.D

زمان تقریبی مطالعه : ۶ دقیقه و ۴۰ ثانیه

↩️ توجه : این نوشته در زمان اوج همه گیری ویروس کرونا و پیش از واکسیناسیون همگانی به رشته تحریر در آمده است .

تا به حال این سوال برای شما مطرح شده است که به زوج درمانی نیاز دارید یا خیر ؟ سال گذشته برای بسیاری از خانواده ها به سختی سپری شده است ، اما جدا از آنکه رابطه شما پیش از آغاز همه گیری بیماری کرونا چقدر سالم بوده یا نه باید بدانید این فقط شما نیستید که به فکر استفاده از زوج درمانی افتاده اید . ما با عوامل استرس زای جدید و پیش بینی نشده ای از جمله انزوای طولانی مدت ، نگرانی از ابتلا به بیماری که می تواند مرگ آفرین باشد و آمار بالای بیکاری روبرو هستیم . علاوه بر این هیچکس دقیقا نمی داند اوضاع چه زمانی به زندگی عادی باز می گردد و در این شرایط بیشتر خودمان را با دیگران مورد مقایسه قرار می دهیم . البته ، ایجاد چالش در روابط بخش طبیعی از زندگی روزمره است و حتی عاشق ترین همسران هم بالا و پایین های بسیاری دارند . اما اگر اخیرا با مشکلاتی روبرو شده اید شاید بخواهید برای کمک گرفتن در این روزهای سخت به زوج درمانی هم فکر کنید .

⬅️ دوری و دوستی

اغلب افراد معتقد هستند که نیاز دارند مدتی از همسرشان دور باشند به خصوص اگر زمان طولانی را باهم گذرانده باشند ، برای ما مفید خواهد بود که به دنبال علائق و سرگرمی های خودمان برویم و تعاملات اجتماعی را خارج از چهار چوب رابطه عاطفی تقویت کنیم . مثلا لازم نیست از کوه نوردی لذت ببریم چون همسر ما آن را دوست دارد ، اما می توانیم کمک کنیم وسائلش را برای رفتن به کوه آماده کند و وقتی از منزل خارج شد چند ساعتی وقت داریم که کاری را که دلخواه است انجام بدهیم . در حالت عادی این کار فضای شخصی را ایجاد می کند که می توانیم در آن رشد کنیم و به زندگی معنی بدهیم و در زمان بودن با همسرمان چیزهای بیشتری برای گفتن داشته باشیم ‌. این جنبه از زندگی مشترک برای مراقبت از ما و هویت ما مهم است . بدون داشتن این اوقات تنهایی ، بیشتر احساس می کنیم که جایگاه خود را در رابطه از دست داده ایم . اما در شرایط همه گیری دشوار است که احتیاجات اولیه خود را برای باهم بودن و با خود بودن بر آورده کنیم ‌ . زمان زیادی را در خانه صرف می کنیم بنابراین انجام کارهایی که قبلا در دنیای بیرون از منزل لذت بخش بودند امروزه بسیار محدود شده اند . امادر عین حال ، می توانیم بر روی شریک عاطفی برای ارضا نیازهای احساسی بیش از پیش حساب کنیم چون او هم دیگر قادر به دیدن اقوام و دوستان نیست و شاید احساس کنیم نیاز ما از اینکه اوقاتی را فقط به خود اختصاص بدهیم فراتر رفته است . زوج درمانی می تواند ابزار فوق العاده ای باشد جدا از اینکه وضعیت رابطه چطور است ‌. مهم است که به یاد داشته باشیم همه این احساسات قابل درک هستند و اینکه چطور با چالش های دوران کرونا مواجه شده ایم . حتی می توانیم به این امر به عنوان مسئله ای که تا ابد برقرار نخواهد ماند ، نگاه کنیم .

◀️ علامت هایی که نشان می دهند به زوج درمانی نیاز داریم

چه مسئله ای در رابطه پیش آمده که هم اکنون با آن درگیر هستید و چه فقط می خواهید ارتباط با همسرتان را بهبود بدهید ، زوج درمانی فضای امنی را فراهم می کند که بفهمید از چه چیزهایی نگران هستید . اگر شک دارید که زوج درمانی برای وضعیت کنونی شما مناسب باشد ، برخی نشانه های معمول وجود دارند که متوجه بشوید وقت آن است که به مشاور مراجعه کنید :

۱ – بی اعتمادی :

اگر در اعتماد بین دو طرف خللی وارد گردد و رابطه وارد بحران شود دشوار است که بتوان رو به جلو ادامه داد . بی اعتمادی یکی از دردناک ترین و آسیب زا ترین زخم های رابطه است که باید آن را درمان کرد و وقتی روی می دهد که یک طرف به حد و مرزهای رابطه احترام نمی گذارد ‌. اینجاست که به خیانت عاطفی یا فیزیکی فکر می کنیم اما عوامل دیگری هم در از بین رفتن اعتماد موثر هستند ‌‌. زوج درمانی کمک می کند در رابطه احساس امنیت بیشتری داشته باشیم .

۲ – احساس دوری و غریبه بودن

برخی اوقات ارتباط زوجین در نتیجه ایجاد یک ضربه یا آسیب ( ۱ ) شدید و گاهی فقط در اثر استرس زندگی روزمره قطع می شود . اگر به نظر می رسد اخیرا کمتر باهم صحبت می کنید یا از نظر عاطفی یا فیزیکی از هم کناره گرفته اید ، زوج درمانی می تواند کمک کند دوباره ارتباط موثری برقرار کنید .

۳ – جر و بحث ها رابطه را تهدید می کنند

اگر متوجه شده اید که بگو مگو ها زیاد شده و یا در مورد یک مورد اختلاف دوباره و چند باره جر و بحث می کنید زوج درمانی می تواند به شما نشان بدهد چطور الگوهای ناسالم ارتباط را بشکنید . همه زن و شوهر ها گهگاهی دعوا و مرافعه می کنند ‌چون غذا آماده نیست ، بچه ها گریه می کنند و محیط کار ایجاد اضطراب می کند . اما اگر ارتباط یا فقدان ارتباط شروع به تخریب رابطه نماید ، باید راه حل های تازه ای را در نظر داشت ‌. هیچ کس بی عیب نیست اما بروز اختلاف نباید منجر به جدایی با اشک و آه بشود . یک درمانگر خوب به شما تکنیک هایی را یاد می دهد که بتوانید مسائل را با شریک عاطفی بهتر حل کنید . اگر در رابطه خشونت ، اجتناب از تقابل مستقیم یا دیوار کشیدن ( ۲ ) وجود دارد نشانه آنست که چیزی باید تغییر کند .

۴ – نگرانی در مورد اعتیاد یا عدم سلامت روانی

در دوران همه گیری ، میزان افسردگی و اضطراب افزایش یافته است و افراد بیشتری برای اینکه در شرایط استرس زا به خود کمک کنند به مصرف الکل و استعمال مواد مخدر روی می آورند . اتاق جلسه مشاوره جای خوبی است که بشود به ریشه های مشکلات پی برد و اقدامی برای رفع آنها انجام داد .

⏺️ زوج درمانی رفتار محور یکپارچه ( ۳ )

بسیاری از مراکز درمانی زوج درمانی رفتار محور یکپارچه را توصیه می کنند که درمانی بر پایه شواهد و مدارک برای زوج هایی است که از رفتار صحیح و اصول یادگیری اجتماعی دور افتاده اند ‌. اگر نحوه صحیح رفتار کردن آموزش داده شود می توان رفتارهای نادرست را تغییر داد ‌ . این شیوه درمانی به بهبود مهارتهای حل اختلاف توجه دارد و راهبرد های درمانی گوناگونی را باهم یک کاسه می کند . ارزیابی و دریافت بازخورد پیش از آنکه راه حل فعالی یافته شود اهمیت بسزایی دارد .
روش دیگری که پس از سی سال تجربه و مشاهده مستقیم در آزمایشگاههای عشق دکتر گاتمن روی هزاران زوج انجام گرفته در مرکز مشاوره مهر توسط دکتر افسانه وکیلی بکار گرفته می شود و با استفاده از تکنیکهای مختلف آن موجب بهبود رابطه تعداد قابل ملاحظه ای از زوجها شده است.و از فروپاشی خانواده ها جلوگیری نموده است.

⭕️ کلید واژه ها :

( ۱ ) : Truama
( ۲ ) : Stonewalling
( ۳ ) : Integrative Behavioral Couples Therapy

منبع :

https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-addiction-connection/202102/who-needs-couples-therapy

گردآوری و تنظیم : مرکز مشاوره و روانشناسی مهر

 

خـــدمـــــات دیـــگـــر


مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور
۵ دی ۱۴۰۲

جهت دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور فرم زیر را ...

روانشناسی سازمانی
۵ دی ۱۴۰۲

خلاصه شرح فعالیتها و قراردادهای منعقده با سازمانها 1- معاینات بدو استخدام پرسنل هدف: ...

مشاوره اضطراب
۵ دی ۱۴۰۲

اضطراب آیا با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید؟ در اینجا نحوه تشخیص علائم، ...

نوروتراپی نوروفیدبک
۵ دی ۱۴۰۲

نقشه  مغزی (QEEG) چیست؟ نقشه مغزی (QEEG)  ما را قادر می سازد تا الگوی ...

مشاوره افسردگی
۵ دی ۱۴۰۲

مشاوره افسردگی چیست؟ مشاوره افسردگی به معنای ارائه راهنمایی و پشتیبانی حرفه‌ای به ...

روانسنجی ارزیابی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی
۵ دی ۱۴۰۲

روانسنجی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی یک فرآیند مهم در جهت انتخاب ...

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.