همسران شاد : چگونه رابطه را سلامت نگاه داریم

همسران شاد : چگونه رابطه را سلامت نگاه داریم

زمان تقریبی مطالعه : ۲ دقیقه و ۳۰ ثانیه

داشتن رابطه ای عاشقانه برای شادی و سلامت اهمیت زیادی دارد اما باید بر روی آن کار کرد تا بتوان از آن محافظت نمود . طی چند مرحله برای داشتن رابطه ای سالم و مفید لازم است :

🔵 درست صحبت کنید

برقراری ارتباط درست کلید رابطه ای سالم است . زوج هایی که رابطه سالمی دارند به طور منظم یرای یکدیگر وقت اختصاص می دهند . مهم این است که بیشتر باهم حرف بزنید تا اینکه فقط به بچه داری و خانه داری بپردازید . به جای آنکه در فواصل زمانی طولانی باهم در تماس باشید سعی کنید هر روز چند دقیقه برای صحبت دقیق تر در مورد موضوعات شخصی صرف کنید .‌ این به آن معنی نیست که موضوعات دشوار را پیش نکشید . فرو خوردن نگرانی ها یا مشکلات ممکن است باعث ایجاد رنجش بشود . وقتی در مورد موضوع سختی بحث می کنید ، بهتر است که مهربان باشید ‌. تحقیقات نشان می دهند نحوه ارتباط شما با همسرتان مهم است و ارتباط مخرب تاثیر منفی بر روی رابطه دارد .اختلاف نظر بخشی از هر رابطه ای است اما برخی شیوه های طرح دعوا آسیب بیشتری وارد می کنند . زوجینی که در هنگام مرافعه از آنها رفتار های مخربی مثل داد زدن سر می زند و یا به انتقاد کردن یا کناره گرفتن از هم متوسل می شوند بیشتر احتمال دارد از هم جدا بشوند تا همسرانی که گفتگوی سازنده ای برقرار می کنند . استفاده از راهبردهای مفیدی همچون گوش دادن به نظرات طرف مقابل و تلاش برای درک احساسات او راه به مراتب سالم تری برای رفع اختلافات است .

🟠 جذابیت ایجاد کنید

در بین نگهداری از بچه ها ، مشغله های کاری و تعهدات بیرون از منزل ، مشکل است که ارتباط درستی با همسر خود برقرار کنید و باهم صمیمی باقی بمانید . برخی زوج ها برای ایجاد جذابیت بیشتر قرارهای شبانه ای را ترتیب می دهند . اما حتی قرارهای عاشقانه هم ممکن است تکراری به نظر برسند اگر قرار باشد دوباره فیلم تماشا کنید یا به همان رستوران همیشگی بروید . توصیه می شود که روال معمول را بر هم بزنید و کارهای جدیدی را امتحان کنید مثل رفتن به یک کلاس جدید یا ترتیب دادن یک پیک نیک عصر گاهی .

🟢 چه زمانی باید کمک بخواهیم ؟

هر رابطه ای فراز و فرودهایی دارد ، اما برخی عوامل بیشتر از دیگران باعث افتادن رابطه در دست اندازها می شوند ‌.‌ مسائل مالی و تصمیم گیری در مورد تربیت فرزندان غالبا باعث ایجاد اختلاف می شوند . مثلا یکی از نشانه ها داشتن دعوای همیشگی بر سر یک مسئله تکراری است . در چنین مواردی یک روان شناس(دکتر افسانه وکیلی ) می تواند به همسران کمک کند ارتباط بهتری داشته باشند و راه سالمی برای پشت سر گذاشتن مناقشات پیدا کنند . لازم نیست صبر کنید علائم مشکل پدیدار شود تا بر روی تقویت پیوندها کار کنید . دیده شده است دوره هایی که در آنها مهارتهایی مانند ارتباط و گوش دادن موثر و بر طرف کردن اختلافات به زوجین آموزش داده می شود منجر به کاهش خطر طلاق و جدائی شده اند .

منبع :

https://www.apa.org/topics/marriage/healthy-relationships

گردآوری و تنظیم : مرکز مشاوره و روانشناسی مهر

 

خـــدمـــــات دیـــگـــر


مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور
۵ دی ۱۴۰۲

جهت دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور فرم زیر را ...

روانشناسی سازمانی
۵ دی ۱۴۰۲

خلاصه شرح فعالیتها و قراردادهای منعقده با سازمانها 1- معاینات بدو استخدام پرسنل هدف: ...

مشاوره اضطراب
۵ دی ۱۴۰۲

اضطراب آیا با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید؟ در اینجا نحوه تشخیص علائم، ...

نوروتراپی نوروفیدبک
۵ دی ۱۴۰۲

نقشه  مغزی (QEEG) چیست؟ نقشه مغزی (QEEG)  ما را قادر می سازد تا الگوی ...

مشاوره افسردگی
۵ دی ۱۴۰۲

مشاوره افسردگی چیست؟ مشاوره افسردگی به معنای ارائه راهنمایی و پشتیبانی حرفه‌ای به ...

روانسنجی ارزیابی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی
۵ دی ۱۴۰۲

روانسنجی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی یک فرآیند مهم در جهت انتخاب ...

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.