ایجاد و حفظ فرهنگ قدردانی در سختی ها و مشکلات زندگی مشترک

ایجاد و حفظ فرهنگ قدردانی در سختی ها و مشکلات زندگی مشترک

زمان تقریبی مطالعه : ۵ دقیقه و ۳۹ ثانیه

نوشته : Terry Gaspard, MSW, LICSW

اینکه بدانیم چطور قدر یکدیگر را بدانیم کمک می کند از نشیب ها و فرودهای زندگی زناشویی عبور کنیم

⛔️ توجه : منظور از شرایط سخت و دشوار در این نوشته آزار و خشونت فیزیکی نیست . اگر تحت بدرفتاری خانگی هستید باید با مراجع ذیصلاح تماس بگیرید .

روزی زوجی که در دهه پنجم زندگی بودند و نوزده سال از ازدواج آنها می گذشت و حالا در آستانه جدایی بودند برای اولین جلسه مشاوره به دفتر من مراجعه کردند . خانم می گفت که در این ازدواج احساس تنهایی می کند و قدر او دانسته نمی شود و اینکه نمی تواند به یاد بیاورد آخرین باری که دو نفری بدون بچه ها بیرون رفتند کی بوده و همیشه در حال دعوا و مرافعه هستند و آقا می گفت که همسرش همیشه بر او خرده می گیرد و بلافاصله اشتباهات او را به رخ می کشد . پیش از آنکه شغلش را از دست بدهد اوضاع بهتر بوده ولی اکنون هیج کدام خوشحال نیستند . خیلی از همسران در حفظ فرهنگ قدر دانی در زمانی که‌ در زندگی دچار سختی و گرفتاری می شوند با مشکل روبرو هستند و به جای ابراز محبت و احترام ، یکدیگر را مقصر وضع موجود می دانند و طرف مقابل را تحقیر( ۱ ) می کنند و از هم انتقاد ( ۲ ) می کنند . تحقیر کردن یعنی آقا اول صبح با این تشر خانم از خواب بیدار می شود :

– دوباره کلیداتو جا گذاشتی ؟ آخه آدم اینقدر گیج ؟

ایجاد فرهنگ قدر دانی

پادر زهر تحقیر و توهین ، داشتن فرهنگ قدردانی است و کمک می کند که دیدگاه مثبتی ایجاد شود و در سختی ها و دشواری های زندگی مثل بیکاری ، بیماری ، مرگ یکی از اعضاء خانواده یا شکست های مالی به عنوان میان بر عمل کند . اما زوج ها چطور باید توانایی قدر دانی کردن را پرورش بدهند ؟ اولین قدم صحبت کردن درباره ارزش ها و انتظارات طرفین است . رابطه موفق به این سادگی نیست که فقط به بودن در کنار هم در خوشی ها و ناخوشی ها و بیماری و بهبودی خلاصه شود بلکه باید بر روی ایجاد ، تقویت و بازسازی ارتباط کار کرد . مهم است که توقعات واقعی از هم و رابطه خود داشته باشید . هیچ کس بی عیب نیست و پذیرفتن این مسئله یک جنبه کلیدی از عشق راستین است و شما در این راه در کنار هم هستید .
سنگ زیر بنای ساخت و ساز فرهنگ احترام در رابطه ، قدر دانی است . نشان دادن قدر دانی گاهی نیازمند یک تغییر اساسی در ذهنیت فرد است . قدر دانی می تواند با انجام کاری برای مهر ورزی ابراز شود مثل پختن یک غذای خوشمزه یا نوشتن یادداشتی عاشقانه . این یعنی تشکر کردن باید با صدای بلند ادا شود نه اینکه فقط درباره آن فکر کنید .‌ این موضوع خود به خود روی نمی دهد ، به خصوص اگر در خانواده ای بزرگ شده باشید که همه از هم انتقاد می کنند . زوجینی که پناهگاه عاطفی امنی را ایجاد می کنند آذوقه احساسی بیشتری هم در طوفان های زندگی دارند و باهم یکی می شوند .

ابراز ارادت و قدر دانی

دکتر گاتمن ( ۳ ) در کتاب ” چرا ازدواج ها موفق می شوند یا شکست می خوردند ” می نویسد : با کمی تلاش و هم‌ دردی می توانید گله گذاری و خرده گیری ناشی از بی ملاحظه بودن را با مراعات حال یکدیگر ، جایگزین کنید . رشد شخصیت و عشق و علاقه وقتی نمود پیدا می کند که شما قضاوت نمی کنید و مهر و محبت را در قالب کلمات ، لحن صدا و زبان صورت و کارهایی که انجام می دهید ، ابراز کنید . اگر بر روی اینکه همسر شما چه می خواهد تمرکز داشته باشید و بدانید که او این شایستگی را دارد که آن را از زبان شما بشنود ، می توانید سپاسگذاری را با گله گذاری عوض کنید . قدر دانی یعنی اینکه به همسرتان بگویید چه چیزی را درباره او دوست دارید . از خودتان بپرسید چه خصلت هایی در طرف مقابل منحصر بفرد و قابل توجه است ؟ و بعد آنها را به زبان بیاورید . می توانید این اندوخته قدر دانی را برای روزهای سخت زندگی نگه دارید و کمک می کند کمتر در موضع دفاعی قرار بگیرید و احساس تقصیر کنید .

⚪️ چهار روش برای نشان دادن قدردانی به شریک عاطفی

۱ – به همسرتان بگویید کدام خصیصه او را دوست دارید

این می تواند هم صفات شخصیتی و هم کارهایی که طرف مقابل انجام داده است را شامل شود . حتی اگر دیدگاه های متفاوتی دارید ، او را به خاطر اینکه چطور با یک مشکل یا اتفاق جدید مواجه شده است ، تشویق کنید .‌ مراقب باشید که طرز صحبت شما خاص و دقیق باشد . مثلا می توانید بگویید :

– خیلی خوبه که حواست به خونواده من هست ، تو خیلی با ملاحظه هستی .

۲ – قدر دانی خود را بیشتر با انجام کارهای کوچک نشان بدهید

از هر فرصت کوچکی برای ارضاء نیاز همسرتان به توجه استفاده‌ کنید .‌ درخواست توجه می تواند در پاسخ به سوال ساده ای مثل :

– گوش میدی چی میگم ؟

یا روش پیچیده تری مثل :

– امروز خیلی سخت گذشت

یا یک تگاه عمیق و گیرا ، جواب داده شود . واکنش به این تقاضا می تواند لبخند زدن یا بوسیدن یا ابراز احساس با گفتن جمله ای مثل :

– چه خوب شد اومدی

باشد .

۳ – از همین هفته شروع کنید احساسات او را تایید و تصدیق نمایید

بفهمید وقتی که ناراحت است یا مشکلی دارد چطور صحبت می کند . با گفتن چیزی مثل

– خیلی ناراحت شدم

یا

– چقدر بده که مجبوری تحمل کنی

به احساسات او ارج و قرب بگذارید .

۴ – هر شب پیش از آنکه به خواب بروید دو مورد از خصوصیاتی که مایه تشکر و سپاس شما از همسرتان هستند را به او یاد آوری کنید . هدف اصلی این است که از ایجاد احساسات منفی جلو گیری شود و بر آنچه که درباره یکدیگر دوست دارید تمرکز کنید .

هرچه بیشتر قدردانی خود را نشان بدهید ، ابراز آن آسان تر می شود و احساس عشق و تعلق بیشتری می کنید و به عنوان یک زوج هویتی مثبتی را ایجاد می کنید که گذشته ، حال حاضر و چشم انداز آینده شما رادر بر می گیرد .
دکتر افسانه وکیلی در یادگیری این مهارت به شما کمک میکند.

⭕️ کلید واژه ها :

( ۱ ) : Contempt
( ۲ ) : Criticize
( ۳ ) : Dr. John Gottman

منبع :

Creating and Sustaining a Culture of Appreciation in Difficult Times

گردآوری و تنظیم : مرکز مشاوره و روانشناسی مهر

 

خـــدمـــــات دیـــگـــر


مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور
۵ دی ۱۴۰۲

جهت دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور فرم زیر را ...

روانشناسی سازمانی
۵ دی ۱۴۰۲

خلاصه شرح فعالیتها و قراردادهای منعقده با سازمانها 1- معاینات بدو استخدام پرسنل هدف: ...

مشاوره اضطراب
۵ دی ۱۴۰۲

اضطراب آیا با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید؟ در اینجا نحوه تشخیص علائم، ...

نوروتراپی نوروفیدبک
۵ دی ۱۴۰۲

نقشه  مغزی (QEEG) چیست؟ نقشه مغزی (QEEG)  ما را قادر می سازد تا الگوی ...

مشاوره افسردگی
۵ دی ۱۴۰۲

مشاوره افسردگی چیست؟ مشاوره افسردگی به معنای ارائه راهنمایی و پشتیبانی حرفه‌ای به ...

روانسنجی ارزیابی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی
۵ دی ۱۴۰۲

روانسنجی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی یک فرآیند مهم در جهت انتخاب ...

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.