روش عاقلانه برای گفتگوی همسران در مورد مسائل مالی

روش عاقلانه برای گفتگوی همسران در مورد مسائل مالی

Joyce Marter : نوشته

زمان تقریبی مطالعه : ۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه

⚪️ مجادله بر سر مسائل و مشکلات مالی به عنوان دومین علت عمده طلاق شناسایی شده است . در جامعه امروز ما اوضاع مالی خانواده ها به شدت دچار وخامت است و این مسئله سبب شده که اختلافات و مشاجرات بین زوجین بالا بگیرد و آنها از هم کناره و فاصله بگیرند . در این میان آنچه که اهمیت دارد حفظ رابطه و پیوند زناشویی است . در این مقاله راههای ایجاد گفتمان هوشمندانه بین زن و شوهر در مواجهه با معضلات مالی و چگونگی برنامه ریزی برای ایجاد امنیت مالی در خانواده مورد بحث قرار می گیرد .

🔴 می گویند در مورد سه موضوع با کسی صحبت نکنید : پول ، سیاست و مذهب ‌. اما در رابطه با شریک عاطفی باید خیلی واضح و صادقانه در مورد این مسائل گفتگو کرد ، به خصوص در مورد پول . هر چقدر که نخواهیم در مورد مسائل مالی حرف بزنیم ، اما به هر حال این موضوع اهمیت دارد . در واقع بر اساس یک مطالعه جدید ، دعوا و مشاجره بر سر پول پس از خیانت دومین دلیل عمده طلاق به حساب می آید . به علاوه تحقیق دیگری نشان داد که ۴۱ درصد از پاسخ دهندگان اعتقاد داشته اند که نگرانی آنها در مورد مسائل مالی بر روی رابطه آنها با شریک عاطفی تاثیر می گذارد و منجر به ایجاد اختلاف می شود . پس از ۲۵ سال ارائه مشاوره به افراد و زوج ها به این موضوع پی برده ام که یکی از دلایل اصلی که زوجین به خاطر آن به مشاور مراجعه می کنند اختلاف بر سر مسائل مالی است که باعث ایجاد استرس ، اضطراب و حس درماندگی می شود که می توان با بهبود رابطه زناشویی و همکاری طرفین از آن جلوگیری کرد . مشکلات مالی به ویژه احساس شرمندگی و درماندگی و خشم ناشی از بدهکاری و یا ترس و وحشت از اینکه قادر به پرداخت هزینه های تحصیل فرزندان یا بازنشستگی نباشند ، می تواند باعث احساسات منفی در همسران شود که وقتی می خواهند در مورد این موارد صحبت کنند ، دیواری را میان آنها ایجاد کند . کناره گیری از شریک عاطفی به خاطر مشکلات مالی امری معمول است که گران تمام می شود اما در دیدگاهی عمیق تر باید زندگی مشترک را در اولویت قرار دهید و هر دو شجاعت داشته باشید که با چالش های مالی روبرو شوید .

🟠 بهترین روش برای صحبت در مورد مسائل مالی

● مرحله اول : هر شب زمانی را برای تمرکز روی مسائل مالی اختصاص بدهید .

از قبل زمانی را انتخاب کنید تا هر دو طرف مهلت داشته باشید که برای صحبت آماده شوید . غذای مورد علاقه تان سفارش بدهید یا آشپزی کنید یا دسروی را آماده کنید تا کاری داشته باشید که به شما زمان بدهد که باهم مرور کنید با بودجه ای که در اختیار دارید چطور می خواهید از پس هزینه های زندگی بر آیید و برای اهداف و مخارج پیش رو برنامه ریزی کنید . ماهی یک بار یا چند هفته یکبار در مورد اینکه کدام تصمیم موثر بوده و کدام یک نتیجه ای در بر نداشته است صحبت کنید . مشکلات را از همین الان از بین ببرید و برای موفقیت ها خوشحالی کنید . با این کار نه تنها وقت ، انرژی و تلاش خود را صرف حل مسائل مالی می کنید بلکه راه های برقراری ارتباط را باز نگاه می دارید .

● مرحله دوم : ذهن بازی داشته باشید

ما همه دیدگاه های منحصر بفرد خود را درباره مادیات داریم چراکه در خانواده ، فرهنگ و محیط متفاوتی رشد ‌کرده ایم که تفکر ما را درباره مسائل مالی شکل داده است . نگرش مالی که در کودکی در ما ایجاد شده است می تواند روی واقعیت های مالی زندگی کنونی ما تاثیر بگذارد . هنگامی که پول حساسیت شریک عاطفی شما برمی انگیزد از طریق همدلی کردن به عواطف و احساسات او احترام بگذارید . احساسات او را تایید کنید تا احساس کند حرف او شنیده شده و درک و فهمیده شده است . چیزی را که نمی دانید بپذیرید و آماده باشید که از دریچه ذهن او نگاه کنید شاید بتوانید بیشتر یاد بگیرید .‌ به هر حال فکر دو نفر بهتر از یکی کار می کند .

● مرحله سوم : ارتباطی جراتمندانه ( ۱ ) برقرار کنید

صحبت درباره پول ممکن است باعث شود مسئله یا تجربه یا آسیب شدید روانی ( ۲ ) از گذشته دوباره مطرح بشود . سعی کنید در زمان حال زندگی کنید . از طرف مقابل بخواهید که آنچه که دوست دارد بگوید و به آنچه که تاکنون درباره آن احساس خوبی نداشته اید ، نه بگویید و برای مذاکره و مصالحه آماده باشید ‌ . احساسات خود را شفاف ، مستقیم و با احترام بیان کنید و از ضمیر < من > به جای < تو > استفاده کنید تا از شدت وضعیت دفاعی ( ۳ ) کاسته شود و حد و مرزهای درستی برای صحبت ایجاد گردد . در ارتباط جراتمندانه باید به خود و شریک عاطفی احترام بگذارید تا بتوانید در مورد حد و مرزهای مربوط به مسائل مالی با دیگران از جمله همسر و فرزندان و سایر اعضا خانواده یه توافق برسید .

 مرحله چهارم : قدم های کوچک بردارید تا باعث سردرگمی نشود

با گفتگو درباره مخارج روزانه شروع کنید و درباره سنوات بازنشستگی و پس انداز برای آینده ، بعدأ صحبت کنید . قدم به قدم پیش بروید . تمرکز بر روی این مسائل عمده بدون درک درست دیدگاه طرف مقابل درباره پول منجر به قرار گرفتن در وضعیت دفاعی ، جر و بحث و ایجاد خصومت می‌ شود . اول از هزینه های روزانه شروع کنید و پس از آن سیستمی را برای نظم بخشیدن و برقراری ارتباط در مورد مسائل مالی پی ریزی کنید . این کار برای ایجاد شفافیت ، اعتماد و جلوگیری از عدم تعهد مالی اهمیت دارد . اگر دو طرف دیدگاه مالی متقاوتی داشته باشند استفاده از یک برنامه ریز یا مشاور مالی که به عنوان میانجی عمل کند بسیار مفید است . شاید شما اهل پس انداز باشید اما شریک عاطفی شما ولخرجی کند . آنها کمک می کنند که واقعیت ها را در نظر بگیرید و راه حل میانه ای پیدا کنید که دو طرف را راضی کند . برنامه ریزی مالی هم برای مخارج فوری و اضطراری و هم در بازپرداخت بدهی ها و هم برای سرمایه گذاری برای آینده لازم است .

● مرحله پنجم : باهم بیاموزید

شروع صحبت در مورد مسائل مالی می تواند دلهره آور باشد چون خیلی از ما با واژگان مناسب این حوزه آشنائی نداریم . به تجربه دیده ام وقتی یک طرف سواد مالی دارد و دیگری در این زمینه کم اطلاع است ، باعث می شود موازنه قوا در ایجاد ارتباط بر هم بخورد و رنجش ایجاد بشود یا ارتباط تضعیف شود و یا این بینش که دو طرف باید یر روی صرف منابع مالی باهم همکاری کنند از بین برود . باید هر دو طرف تلاش کنند که با هم یاد بگیرند و رشد کنند . از اطلاعات مالی که در شعبات بانک ، موسسات مالی – اعتباری و یا شرکت های سرمایه گذاری موجود است استفاده کنید . کتاب بخوانید ، به پادکست ها گوش کنید و باهم در دوره های مدیریت مالی برای اشخاص حقیقی شرکت کنید . این نه تنها کمک می کند در مورد مسائل مالی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید بلکه باعث می شود در مورد مسائل مالی با طرف مقابل راحتتر صحبت کنید . میدان بازی وسیع است و می توانید بیشتر به مانند یک تیم عمل کنید و باهم برای رسیدن به اهداف مشترکی که می توانند مثل رفتن به تعطیلات و یا خرید ماشین جدید دلپذیر باشند ، کار کنید .

🟢 برداشت آخر

اگر در مورد مسائل مالی با شریک عاطفی عاقلانه صحبت کنید می توانید احساسات ناشی از تنگدستی را مدیریت کنید . تحولات در اوضاع مالی و رابطه وقتی اتفاق می افتد که یاد بگیرید چطور با شریک عاطفی بهتر ارتباط برقرار کنید و مشاجرات درباره مسائل مالی را حل کنید . من دکتر افسانه وکیلی و همکارانم در مرکز مشاوره مهر به شما خاطر نشان می کنیم چگونه ماهیت دعواهای قبلی در مورد مسائل مالی را به گفتگوهای مفید و هوشمندانه ای تغییر بدهید که اوضاع مالی و رابطه شما را بهبود داده و تقویت کند .

🟣 مراجع و مآخذ

( ۱ ) : https://news.northwesternmutual.com/planning-and-progress-2018

( ۲ ) : https://www.ramseysolutions.com/relationships/money-marriage-communication-research

⭕️ کلید واژه ها :

( ۱ ) : Assertive communication
( ۲ ) : Truama
( ۳ ) : Diffensiveness

منبع :

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/mental-wealth/202208/how-talk-about-money-your-partner

گردآوری و تنظیم : مرکز مشاوره و روانشناسی مهر

 

خـــدمـــــات دیـــگـــر


مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور
۵ دی ۱۴۰۲

جهت دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور فرم زیر را ...

روانشناسی سازمانی
۵ دی ۱۴۰۲

خلاصه شرح فعالیتها و قراردادهای منعقده با سازمانها 1- معاینات بدو استخدام پرسنل هدف: ...

مشاوره اضطراب
۵ دی ۱۴۰۲

اضطراب آیا با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید؟ در اینجا نحوه تشخیص علائم، ...

نوروتراپی نوروفیدبک
۵ دی ۱۴۰۲

نقشه  مغزی (QEEG) چیست؟ نقشه مغزی (QEEG)  ما را قادر می سازد تا الگوی ...

مشاوره افسردگی
۵ دی ۱۴۰۲

مشاوره افسردگی چیست؟ مشاوره افسردگی به معنای ارائه راهنمایی و پشتیبانی حرفه‌ای به ...

روانسنجی ارزیابی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی
۵ دی ۱۴۰۲

روانسنجی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی یک فرآیند مهم در جهت انتخاب ...

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.