سکوت مردان در رابطه

سکوت مردان در رابطه

نوشته : Davia Sills – Avrum Weiss, Ph.D

زمان تقریبی مطالعه : ۶ دقیقه و ۳۰ ثانیه

در بیشتر رابطه ها به نظر می رسد که زنان دست بالاتر دارند و نقش کنترل کننده را ایفاء می کنند و مردان اغلب مطیع و فرمان بردار هستند و از اینکه خواسته ها و نیازهای خود را مطرح کنند ، اکراه دارند چون می ترسند طرف مقابل را از دست بدهند . در این مقاله در مورد سکوت مردان در رابطه و آنچه که باعث می شود ترجیح بدهند چیزی که در ذهن دارند بیان نکنند مطالبی ارائه خواهد شد .

⚪️ دانا جک ( ۱ ) روانشناسی است که به خاطر کار کردن بر روی زنانی که تحت فشار جامعه مردسالار وادار به سکوت می شوند تا رابطه صمیمانه با شوهرشان را حفظ کنند و در این راه متحمل هزینه های عاطفی ، روانی و فرهنگی – اجتماعی می شوند ، معروف است . اما جک قبول دارد که آقایان هم مجبور هستند که در رابطه ساکت باقی بمانند که البته دلایل و تبعات آن متفاوت است . تجربه درمانی من نشان داده است که مردان در مقایسه با شریک عاطفی خود در مورد صحبت درباره زندگی خصوصی خود تودارتر هستند . در جلسات زوج درمانی ، زنانی که رشته سخن را در دست می گیرند از نظر احساسی باز تر عمل می کنند ‌ . اگر درمان درست پیش برود ، آقا هم از خانم تبعیت می کند و با میل و رغبت خود را با روند درمان هماهنگ می کند .

دو مسئله مهم که آقایان را از صحبت درباره رابطه صمیمانه با زنان باز می دارد

مشکل اول خجالت است . مردان تمایلی ندارند در مورد نیازها و خواسته های خود در رابطه حرف بزنند چراکه جامعه از آنها می خواهد متکی به نفس باشند و از اینکه از کسی چیزی بخواهند احساس شرم می کنند . معضل دوم برای مردان در گفتگو کردن ترس از مجادله و وحشت از رها شدن است . مردان در صحبت کردن درباره خواسته های خود در رابطه تامل می کنند چون نگران هستند حرف زدن وضعیت را بدتر و حتی خیلی وخیم تر کند . واهمه مردان از طرد شدن شاید بیشتر در طول مدتی که از مشاجره در رابطه پرهیز می کنند قابل ملاحظه باشد . مردان حالت های احساس شریک عاطفی خود را به طور مداوم و با دقت مورد پایش قرار می دهند و هرگونه نشانه ای از احتمال بروز اختلاف ، انتقاد کردن ( ۲ ) یا عدم تایید را ثبت و ضبط می کنند . هر علامتی از نارضایتی یا مخالفت از سوی مردان به عنوان انتقاد یا رد کردن تلقی می شود و بلافاصله تصور می کنند کار غلطی انجام داده اند و در هچل افتاده اند و تا وقتی که متوجه نشوند چه عمل اشتباهی مرتکب شده اند و آن را اصلاح نکنند آرام نمی گیرند . اینکه همسرشان اطمینان بدهد که دچار دردسر نشده اند هم به ندرت می تواند موثر باشد . اقایان حاضرند هر مصیبتی را به جان بخرند اما همسرشان بر آنها خشم نگیرد . چندان غیر معمول نیست که مردان از ابراز مخالفت در رابطه صمیمی که در آن حفظ آرامش شریک عاطفی برای آنها حکم مرگ و زندگی دارد ، اجتناب کنند . تفکر < اگر مادرم خوشنود نباشد ، هیچکس خوشحال نیست > در کودکی جای خود را به < همسر شاد ، زندگی خوشحال > می دهد . مردان وقتی که شریک عاطفی آنها عصبانی یا ناراضی است بی ثبات و نا آرام می شوند و تا زمانی که همه چیز روبراه نشود موضوع دیگری برای آنها اهمیت ندارد ‌و تنها چیزی که می خواهند این است که خانم دیگر از دست آنها خشمگین نباشد . مردان با گذشت زمان آنقدر درمورد طرح اختلافات در رابطه خود احساس شرم می کنند که دست از تلاش کردن هم بر می دارند . وقتی آقایان در مورد مواردی از زندگی زناشویی که در آنها احساس رضایت ندارند حرف می زنند ، از آنها می پرسم آیا تابحال در مورد این مسائل با همسرتان صحبت کرده اید ؟ معمولا نگاهی در من می کنند گوئی عقل از دست داده ام و چطور متوجه نیستم که در میان گذاشتن این معضلات با خانم ها فقط وضع را بدتر می کند !

🔴 یک نمونه

زن و شوهری به من مراجعه کردند که ازدواج آنها در بد دردسری افتاده بود . آقا ساکت و درون گرا بود و خیلی تمایلی نداشت به من و همسرش بگوید در دلش چه می گذرد . بر خلاف او ، بانو برون گرا بود و مدام درباره آنچه که در ذهن خود داشت حرف می زد بی آنکه توجه داشته باشد صحبت‌ های او چه تاثیری بر شنونده دارد . همانطور که ممکن است متوجه شده باشید ، رابطه آنها بی ثبات و ناپایدار بود . آقا به خاطر کارش همیشه در سفر بود اما خانم حتی وقتی که شوهرش در منزل بود به شدت احساس تنهایی و غربت می کرد . هرچه خانم کوشش می کرد که ارتباط بیشتری با شوهرش برقرار کند ، آقا سکوت خود را نمی شکست . تصمیم گرفتم با هر یک جلسه خصوصی جداگانه ای ترتیب بدهم . وفتی من و مرد خانه تنها شدیم ، شروع کرد به عقده گشایی از سالها ناراحتی و نارضایتی . بهت زده از او پرسیدم چقدر راجع به این مشکلات با همسرش گفتگو کرده است ؟ ‌طوری به من نگاه کرد انگار که سوالی دیوانه وار پرسیده ام . اصلا با خانم در مورد هیچ چیزی که باعث دردسر شده بود حرفی نزده بود و قصدی هم برای صحبت نداشت . تا جایی که به آقا مربوط می شد خانم بدون اینکه او در مورد مسائلی که آزارش می داده چیزی بگوید عصبانی بود ، چه برسد به اینکه خطر انفجار خانم را وقتی او در مورد افکاری که در ذهن داشت حرف می زند ، تصور کند ‌ . در طی چند ماه بعد زن و شوهر چند بار تا حد انفجار مشاجره کرده بودند که برای هر دو آنها ناراحت کننده بود . خانم گفته بود که دیگر نمی تواند تحمل کند و طلاق خواست . اما شوهرش همچنان در مورد مسائلی در رابطه که از نظر او ایراد داشت سکوت اختیار کرده بود و از نظر او حتی امکانی هم برای آن وجود نداشت .

من دکتر افسانه وکیلی و همکارانم در مرکز مشاوره مهر به شما یاری می دهیم سکوت خود را در رابطه زناشویی بشکنید و در مورد نیازها و خواسته های خود در زندگی مشترک صحبت کنید .

🟡 این نوشته استخراج شده است از :

Hidden in Plain Sight: How Men’s Fears of Women Shape Their Intimate Relationships (Weiss, Lasting Impact Press).

🟣 مراجع و مآخذ :

( ۱ ) : Jack, D. C. (1993). Silencing The Self. Harper Collins.
( ۲ ) : Horsmon, S. 21 Things Unhappy Husbands are Afraid to Say Out Loud. Retrieved March 18, 2018, from https://goodmenproject.com/marriage-2/21-things-unhappy-husbands-are-af….
( ۳ ) : Weiss, A. (2021) Hidden in Plain Sight: How Men’s Fears of Women Shape Their Intimate Relationships. Lasting Impact Press.

⭕️ کلید واژه ها

( ۱ ) : Dana Jack
( ۲ ) : Criticism

منبع :

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/fear-intimacy/202208/men-s-silence-in-relationships

گردآوری و تنظیم : مرکز مشاوره و روانشناسی مهر

 

خـــدمـــــات دیـــگـــر


مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور
۵ دی ۱۴۰۲

جهت دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور فرم زیر را ...

روانشناسی سازمانی
۵ دی ۱۴۰۲

خلاصه شرح فعالیتها و قراردادهای منعقده با سازمانها 1- معاینات بدو استخدام پرسنل هدف: ...

مشاوره اضطراب
۵ دی ۱۴۰۲

اضطراب آیا با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید؟ در اینجا نحوه تشخیص علائم، ...

نوروتراپی نوروفیدبک
۵ دی ۱۴۰۲

نقشه  مغزی (QEEG) چیست؟ نقشه مغزی (QEEG)  ما را قادر می سازد تا الگوی ...

مشاوره افسردگی
۵ دی ۱۴۰۲

مشاوره افسردگی چیست؟ مشاوره افسردگی به معنای ارائه راهنمایی و پشتیبانی حرفه‌ای به ...

روانسنجی ارزیابی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی
۵ دی ۱۴۰۲

روانسنجی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی یک فرآیند مهم در جهت انتخاب ...

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.