چگونه عاشق همسر خود بمانیم : روش های درست برای مدیریت صحیح توقعات

چگونه عاشق همسر خود بمانیم : روش های درست برای مدیریت صحیح توقعات

نوشته : Wendy L. Patrick, J.D., Ph.D

زمان تقریبی مطالعه : ۴ دقیقه

نکات کلیدی :

– جامعه تصور رمانتیک و غیر واقعی در مورد عشق ایجاد می کند
– در یک رابطه سالم دو طرف می دانند که تغییر دادن صفات شخصیتی امری ناممکن است
– عاشق شدن زودتر از فارغ شدن روی می دهد که به تدريج و با گذشت زمان اتفاق می افتد

در نگاه اول چه چیزی در همسرتان شما را جذب او کرد ؟ پاسخ می تواند داشتن توانایی ، موفق بودن یا ویژگی های شخصیتی مثل شوخ طبعی باشد . برخی قبول می کنند که فقط و صرفا به خاطر جذابیت های فیزیکی به سوی طرف مقابل کشیده شده اند بدون آنکه بدانند پشت آن چهره زیبا چه خبر است . اما اکثرا بین این دو حالت قرار می گیرند ، اما این جرقه کشش جنسی است که آتش عشق را شعله ور می کند . اما چون‌ یک دست صدا ندارد ، زوجین خود باید بخواهند که این جادوی عشق را زنده نگه دارند ضمن آنکه تصویر واقعی از آنچه که در آن دخیل هستند داشته باشند . یک روش برای گرم کردن دوباره عشق ، تمرکز بر تمجید و تحسین درست طرف مقابل و قدر دانی از اوست که با تملق و چاپلوسی بسیار تفاوت دارد . تحقیقات انجام شده نشان می دهند واقع بینی در روابط عاشقانه بسیار اهمیت دارد .

حفظ واقع بینی در رابطه

راه ها به سوی عشق واقعی از مسیر واقع بینی عبور می کنند . واقع بینی با تصویر رمانتیک و رویایی که جامعه از عاشق شدن ترسیم می کند در تضاد است . کسانی که هیچ تجربه شخصی از عاشقی ندارند با دیدن اتفاقاتی که در فیلم ها به تصویر کشیده می شود رنجیده خاطر و ناراحت می شوند . به خصوص وقتی که همسران فکر می کنند همیشه باید باهم موافق و هم نظر باشند یا اینکه اگر طرف مقابل تغییر کند ، رابطه بهتر می شود .‌واضح است که امکان ندارد همسران همیشه با هم در توافق باشند . چون دو آنها دو انسان متفاوت هستند که دیدگاه های مختلفی نسیت به دنیا دارند و پیشینه آنها مشابه نیست . اما با اینکه امید بی حاصل نسبت به تغییر را نمی توان کلا نادیده گرفت ، شخصیت اصلی افراد عوض نمی شود اگرچه روان درمانی موفق ، بی تاثیر نخواهد بود . تاکید بر آن است که مسئولیت خود برای شاد زیستن بپذیریم به جای آنکه عاشق شدن را امری شانسی و اتفاقی قلمداد کنیم . بیشتر پژوهش های جدید بر ارزش پذیرش خصلت های شخصیتی طرف مقابل به عنوان امری ثابت و ماندگار اتفاق نظر دارند .

جستجوی عشق در میان عیب ها

علائم اعلام خطر در رابطه هشدار می دهند که هر دو طرف باید به تعامل فعال تر با هم بیشتر توجه کنند . اما متاسفانه خیلی از زوج ها بعد از اینکه رابطه برقرار و مستحکم می شود به این نشانه ها التفاتی ندارند و تصور می کنند که‌ این‌ نشانه ها حاکی از نارضایتی هستند نه خطر و تاثیر منفی عیب های طرف مقابل را دست کم می گیرند و به آنها به عنوان جنبه های مثبت رابطه نگاه می کنند . مطالعه دیگری که بر روی عواملی که بر روند خارج شدن از رابطه تاثیرگذار هستند ، نشان می دهند که عاشق شدن زودتر رخ می دهد تا فارغ شدن که به تدريج و به مرور اتفاق می افتد . همچنان که زوج ها رابطه خود را عمیق تر می کنند به مسائلی که در نهایت تاثیر منفی بر روی رابطه دارند ، بی توجه هستند .

چشم ها را باید شست ، جور دیگر باید دید

زوجینی که می خواهند آتش عشق و محبت را دوباره شعله ور کنند باید نگاه تازه ای به شریک عاطفی خود داشته باشند . همسران باید به یکدیگر به عنوان مجموعه ای از صفات خوشایند و ناخوشایند نگاه کنند . چون نقاط ضعف مربوط به خلقیات ، شخصیت و نوع علاقه و دلبستگی هیچ وقت تغییر نمی کنند . زوج درمانی کمک می کند همسران بتوانند خصوصیات ماندگار یکدیگر را بشناسند و نیاز به اصلاح را درک کنند و خالصانه تلاش کنند به ازدواج خود شانس دیگری بدهند . وقتی چشم های شسته شده بتوانند هم خوبی و هم بدی ها را ببینند ، زوج ها می توانند بر روی ویژگی های مثبت تمرکز کنند و قادر هستند خصوصیات مثبتی را که در ابتدای رابطه آتش عشق و علاقه را شعله ورتر می کردند مورد توجه قرار دهند . اگر واقع بین و منعطف باشید می توانید رابطه را حفظ کنید . می توان پیش بینی کرد که قدر دانی و سپاس شما از خصلت های خوب طرف مقابل باعث ایجاد رضایت از خود هم بشود .
برای حفظ و نگهداری عشق خود از مشاور ازدواج و خانواده دکتر افسانه وکیلی کمک تخصصی بگیرید

 

خـــدمـــــات دیـــگـــر


مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور
۵ دی ۱۴۰۲

جهت دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور فرم زیر را ...

روانشناسی سازمانی
۵ دی ۱۴۰۲

خلاصه شرح فعالیتها و قراردادهای منعقده با سازمانها 1- معاینات بدو استخدام پرسنل هدف: ...

مشاوره اضطراب
۵ دی ۱۴۰۲

اضطراب آیا با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید؟ در اینجا نحوه تشخیص علائم، ...

نوروتراپی نوروفیدبک
۵ دی ۱۴۰۲

نقشه  مغزی (QEEG) چیست؟ نقشه مغزی (QEEG)  ما را قادر می سازد تا الگوی ...

مشاوره افسردگی
۵ دی ۱۴۰۲

مشاوره افسردگی چیست؟ مشاوره افسردگی به معنای ارائه راهنمایی و پشتیبانی حرفه‌ای به ...

روانسنجی ارزیابی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی
۵ دی ۱۴۰۲

روانسنجی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی یک فرآیند مهم در جهت انتخاب ...

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.