سه اشتباه رایج که زوجین هنگام مشاجره انجام میدهند

سه اشتباه رایج که زوجین هنگام مشاجره انجام میدهند

نویسنده : اندرو مارشال
انتخاب و تنظیم مقاله :افسانه وکیلی
مدت زمان مطالعه : 8 دقیقه

اگر میخواهید از اینکه همیشه جر و بحث میکنید راحت شوید، از این اشتباهات پرهیز کنید.

زن و شوهری با دل پر به مطب من مراجع کردند و با فاصله روی مبل نشستند و به هم با چشم غره نگاه کردن، این زوج که در پنجاه سالگی ازدواج خود بودند حتی یک دعوای دیگر هم در مسیر آمدن به اینجا داشتند. اصولا این ادامه مسئله ای بود که دیشب شروع شده بود .اما واقعیت این بود که انواع این چنین مشاجره ها را در پنج سال قبل داشتند.

– “ازت خواستم که با من مهربان تر باشی، اما جوری حرف میزنی انگار هیچ ارزشی ندارم.
– “اما تو کارهایی میکنی که من رو ناراحت میکنه، اون در جواب گفت. توقع داری چه کار کنم؟

اونها به بن بست رسیده بودن و داشتن اشتباهاتی رو مرتکب می شدند که زوج هایی با مشکلات دشوار و غیر قابل حل دست و پنجه نرم میکنند مرتکب می شند.

حالا این مشکلات چه هستند؟ آیا دونستن اونها میتونه رابطه شما رو تغییر بده؟

اشتباه اول: تو باید تغییر کنی

این کار آسونی هست که یک لیست بلند بالا از کار هایی که همسرتان میتونه جور دیگه ای انجام بده رو تهیه کنید و لیست کوچکی درباره خودتان، شاید لیست شما کاملا خالی است یا پر ایده های ناامید کننده مثل جا زدن یا کم آوردن. متاسفانه به روی آوردن نقاط ضعف همسرتان منجر به تغییر اون نمیشه، فقط منجر به حالت دفاعی گرفتنش و تضاد میشه. معمولا من از زن و شوهر ها دعوت میکنم که پا در کفش یک دیگر بذارند و دنیا را از دید یکدیگر هم تماشا کنند. اما متاسفانه اگه به بن بست رسیده باشند همچین درخواستی از آنها انتظار زیادی است.

اشتباه دوم: بلند تر اعتراض کنید

اگه نتوانید در مقابل همسرتان حرفتان را به کرسی بنشونید شاید فکر کنید لازمه جدی تر ادامه بدید، که شاید شما رو جدی تر بگیرد؟ شاید بلند تر داد بزنید یا واکنش شدید تری نشان دهید، یا حتی با اسم های تمسخر و توهین آمیز همدیگر را صدا بزنید. حالت های دیگر این است که نظرات دیگران برای موجه بودن حرفتان بیان کنید یا همسرتان را از آمیزش جنسی محروم کنید تا تنبیه شود. متاسفانه زوجین کارشون بیخ پیدا میکنه و از همدیگر شکایت میکنند.

اشتباه سوم: فرار کردن و تنها ادامه دادن

گاهی همسرتان صبرش تمام می شود، این میتونه ترک کردن شما باشه، ناامیدی درونی باشه، یا پذیرفتن حرف همسرتان برای پایان دادن به مشاجره و عذر خواهی تو خالی برای اینکه ترکتان نکند. من مراجعانی دارم که به همسرشان التماس میکنند که تمامش کند، تعحب آور نیست که او هم حس میکند شنیده نشده است و نگران است هیچ چیز هیچوقت تغییر نکند. به این دلیل از از ایکه همسرش ترکش کند پیشگیری میکند، او را تا اتاق همراهی میکند یا صحبت را به وقتی دیکر موکول میکند.

چگونه از بن بست خارج شویم

1. در نظر بگیرید که هر دوی شما درست میگویید. این آسان هست که شما از دید سیاه و سفید، برد و باخت به مسایل نگاه کنید. به جای این تفکر مقایسه ای، از تفکر عمیق استفاده کنیدو خواسته های خود را صرح و روشن به یکدیگر بگویید و از ذهن خوانی بپرهیزیدو سعی کنید از عبارات و کلمات مناسبی در گفتگوی خود استفاده کنید. ب باعث نفی کردن جایگاه همسرتان هم نمیشود. زمانی که بپذیرید هر دو درست میگویید، دیدتان به سوی راه حل های خلاقانه باز میشود:( ما چگونه میتوانیم کار ها را جور دیگه ای انجام دهیم؟)مثلا :”درسته که تو با من اومدی به بازار ولی فقط یک مغازه را دیدیم “بهتره بگید :”درسته که با من اومدی بازار و من دوست داشتم مغازه های دیگه را هم ببینم تا بتونم انتخاب بهتری داشه باشم . مرد می گوید تو به من نگفتی من فکر کردم از اون لباس خوشت اومده و دیگه نمیخوای جای دیگه ای را ببینی . من اونروز وقتم را برای خزید با تو گذاشته بودم کاش بهم می گفتی
2. به مشکل پیش آمده عمیق تر نگاه کنید. از خودتان بپرسید این بحث واقعا راجع به چیست؟ اگر هر دوی شما انقدر احساس شدیدی کردید پس حتما چیز مهمی است و معمولا بر میگردد به دوران بچگی. از همدیگر بپرسید چه تجربه تلخی یادآوری شده است؟
3. انتظار نداشته باشید کشمکش و اختلافاتتون خیلی زود تموم بشه. این طبیعیه که بخواهید زودتر از جر و بحث خارج شوید ولی به زمان نیاز دارد تا از آن عبور کنید. بر خودتون فشار وارد نکنید. معمولا چندین بار یا حتی چند روز بحث طول میکشد. در نتیجه سعی کنید یاد بگیرید با تردید داشتن کنار بیاید و راحت تر باشید و تمایل به ادامه صحبت کردن نشان بدید.
4. نقاط ضعف خود را از یکدیگر پنهان نکنید. به جای اینکه از خودتون ضعف نشان ندهید، درباره چیزی که برایتان دشوار است صحبت کنید. یادتان باشد که از کلمه (من) استفاده کنید. برای مثال: من مضطرب هستم، به جای اینکه بگویید تو من رو مضطرب میکنی.
5. وجه اشتراک پیدا کنید و بر پایه آنها جلو برید. این کمک کننده است که به یکدیگر یادآوری کنید که بر چه مسایلی باهم موافق هستید. برای مثال: ما هر دو قبول داریم که برای فرزندانمان بهترین ها را میخواهیم، یا اینکه هر دو خسته شده ایم. اگر شما به جای ضعف های همسرتان به چیز های مثبت او اشاره کنید، این کار را راحت تر میکند که بتوانید با هم همکاری کنید.
6. از مشکلات عبور کنید و به قول معروف گیر ندید . زمانی که دست از اصرار بر تنها راه حل خود بردارید، یک راه دیگه به مرور خودش را نشان میده. اگر هنوز در مقطعی گیر کردید، شاید بخاطر این است که شما نیاز داشته باشید که به قدم های قبلی خود برگردید و کمی صحبت کنید و بسیار گوش دهید. وقتی هر دو حس کردید که به اندازه کافی شنیده شدید، آماده خواهید بود تا به جلو حرکت کنید.
برای شناخت بیشتر و حل مشکلات ارتباطی خود دکتر افسانه وکیلی در کنار شماست .قبل از آنکه مشاجرات شما حاد شده و به بحران برسد وقت مشاوره بگیرید.

Three Common Mistakes Couples Make During Conflict


@کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز مشاوره و روانشناسی مهر بوده و استفاده از مطالب آن فقط با ذکر منبع مجاز است .

 

خـــدمـــــات دیـــگـــر


مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور
۵ دی ۱۴۰۲

جهت دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور فرم زیر را ...

روانشناسی سازمانی
۵ دی ۱۴۰۲

خلاصه شرح فعالیتها و قراردادهای منعقده با سازمانها 1- معاینات بدو استخدام پرسنل هدف: ...

مشاوره اضطراب
۵ دی ۱۴۰۲

اضطراب آیا با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید؟ در اینجا نحوه تشخیص علائم، ...

نوروتراپی نوروفیدبک
۵ دی ۱۴۰۲

نقشه  مغزی (QEEG) چیست؟ نقشه مغزی (QEEG)  ما را قادر می سازد تا الگوی ...

مشاوره افسردگی
۵ دی ۱۴۰۲

مشاوره افسردگی چیست؟ مشاوره افسردگی به معنای ارائه راهنمایی و پشتیبانی حرفه‌ای به ...

روانسنجی ارزیابی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی
۵ دی ۱۴۰۲

روانسنجی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی یک فرآیند مهم در جهت انتخاب ...

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.