روش گاتمن The Gottman Method

روش گاتمن The Gottman Method

روش گاتمن برای روابط سالم نوعی درمان و آموزش مبتنی بر زوج است که از مطالعات پیشگامانه روابط توسط روانشناس جان ام گاتمن و اقدامات بالینی انجام شده توسط جان گاتمن و همسرش ، جولی گاتمن ، روانشناس استفاده می کند. تقریباً 40 سال تحقیق جان گاتمن را واداشته تا عناصر لازم برای دوام روابط – در بین انواع زوج ها در تمام مراحل زندگی را شناسایی کند. گاتمن ها نه مولفه را برای ایجاد خانه روابط سالم معرفی میکند، از شرکایی که نقشه های ذهنی از جهان یکدیگر را تهیه می کنند تا یادگیری نحوه عبور از محدوده روابط. یکی از بینش های رایج رویکرد مبتنی بر علم این است که در پویایی سیستم های ارتباطی ، احساسات منفی مانند حالت دفاعی و تحقیر بیشتر از آنکه احساسات مثبت به یک رابطه کمک کنند ، می توانند به رابطه آسیب برسانند. در نتیجه،رویاها وقتی خراب می شوند چه باید بکنید (زیرا همه این کار را می کنند).
درچه مواردی از آن استفاده می شود؟
از آنجا که روش گاتمن از تحقیق و عمل با بیش از 3000 زوج از هر نوع مشتق شده است و می تواند در هر مرحله از زندگی استفاده شود ، درمان زوجین ممکن است برای آموزش شرکای متعهد در مراحل اولیه یک رابطه و همچنین برای ترمیم استفاده شود. عملکرد سالم برای زوجهای پریشان ، چه در درگیری مزمن گیر کرده باشید ، چه با خیانت کنار بیایید ، یا درگیر الگوهای مخرب دیگر باشید. همه درمان بر اساس الگوهای تعامل زن و شوهر است و شرکا مهارت های ایجاد رابطه و حل مسئله را با هم یاد می گیرند و پیاده می کنند. درمان مبتنی بر گاتمن گاهی اوقات به صورت فشرده در طول دو تا چهار روز برای زوجین در بحران استفاده می شود.
چه انتظاری از درمان داریم ؟
درمان گاتمن شامل موارد زیر است:
1) هر شریکی از طریق به اشتراک گذاشتن سابقه ، فلسفه رابطه و اهداف خود برای درمان با درمانگر ارتباط برقرار می کند
2) انجام یک ارزیابی کامل از ازدواج ، از جمله مشارکت در بحث موضوعی که شرکا در مورد آن اختلاف نظر دارند
3) یادگیری مولفه های روابط سالم از تحقیقات بدست آمده
4) تقویت محبت و احترام شرکای رابطه
5) یادگیری و تمرین مهارت ها برای هر یک از عناصر یک رابطه خوب ، از ایجاد اعتماد گرفته تا ترمیم حملات و مشاجرات و سایر حوادث تأسف بار
6) مربیگری مستقیم درمانگر در استفاده از مهارتهای تعاملی
7) دستیابی به ابزارهایی برای بررسی و حفظ سلامت روابط فراتر از درمان.
درمان نه تنها بر ارائه مهارت هایی برای مدیریت روابط متمرکز است ، بلکه بینش عمیق تری را در مورد اینکه چرا شرکا پویایی روابطی را که ایجاد می کنند ، دنبال می کند.
روش گاتمن چگونه عمل می کند
روش گاتمن مبتنی بر مشاهدات و پیش بینی هایی است که نشان می دهد یک علم واقعی در مورد تجربیات غیرقابل توصیف ، عشق وجود دارد. این تحقیق بر اساس تحقیقات انجام شده نشان می دهد که منفی گرایی تأثیر زیادی بر مغز می گذارد و تا زمانی که آنها برای مقابله با موارد منفی قدم بردارند ، از نظر احساسی از هم جدا می شوند. این حالت حالات روحی و رفتاری را نشان می دهد که زیربنای صمیمیت است و به شرکا کمک می کند تا جهت گیری مثبتی نسبت به یکدیگر داشته باشند که می تواند آنها را در شرایط ناراحت کننده حفظ کند. اگرچه دیدگاه ها و خواسته های فردی مورد توجه قرار می گیرد ، اما تمام درمان با هر دو شریک زندگی مشترک انجام می شود .
در روش درمانی زوجین گاتمن به دنبال چه چیزی باشید
همه روان درمانگران گاتمنی دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا هستند که دوره های آموزشی خاصی را در مورد روش گاتمن گذرانده اند. در حالی که بسیاری از درمانگران با یافته ها و اصول حاصل از تحقیقات رابطه جان گاتمن آشنا هستند و از آنها استفاده می کنند ، درمانگران معتبر روش گاتمن چهار سطح آموزش خاص در رویکرد گاتمن را گذرانده اند و مجموعه ای از استراتژی ها و مداخلات را برای شناسایی مشکلات و کمک به زوج ها آموخته اند. درمانگران گاتمن در جهت ایجاد خانه روابط سالم فعالیت می کنند. علاوه بر این ، آنها در زمینه تکنیک های تخصصی ارزیابی روابط آموزش دیده اند. درمانگران معتبر گاتمن از طریق موسسه گاتمن در سیاتل آموزش دیده اند.
اگر میخواهید روابط خود را بهبود ببخشید و از شر چهار سوار سرنوشت رها شوید دکتر افسانه وکیلی شما را با روش گاتمن کمک می کند که یک ازدواج عاشقانه و پایداری داشته باشید.
اThe Gottman Instituteمنبع :

خـــدمـــــات دیـــگـــر


مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور
۵ دی ۱۴۰۲

جهت دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور فرم زیر را ...

روانشناسی سازمانی
۵ دی ۱۴۰۲

خلاصه شرح فعالیتها و قراردادهای منعقده با سازمانها 1- معاینات بدو استخدام پرسنل هدف: ...

مشاوره اضطراب
۵ دی ۱۴۰۲

اضطراب آیا با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید؟ در اینجا نحوه تشخیص علائم، ...

نوروتراپی نوروفیدبک
۵ دی ۱۴۰۲

نقشه  مغزی (QEEG) چیست؟ نقشه مغزی (QEEG)  ما را قادر می سازد تا الگوی ...

مشاوره افسردگی
۵ دی ۱۴۰۲

مشاوره افسردگی چیست؟ مشاوره افسردگی به معنای ارائه راهنمایی و پشتیبانی حرفه‌ای به ...

روانسنجی ارزیابی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی
۵ دی ۱۴۰۲

روانسنجی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی یک فرآیند مهم در جهت انتخاب ...

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.