دیوار کشیدن یا سکوت کردن ، شباهت ها و تفاوت ها

دیوار کشیدن یا سکوت کردن ، شباهت ها و تفاوت ها

Kari Rusnak : نوشته

🟢 چکیده :
– بین سکوت و دیوار کشیدن تفاوت ها و شباهت هایی وجود دارد .
– دیوار کشیدن از تلاطم بر می آید و هدف آن حفاظت از خود است .
– دیوار کشیدن در رابطه وقتی رخ می دهد که یک طرف از لحاظ عاطفی کلا قفل می شود و از تعامل دست می کشد ‌
– یکی از تفاوت ها بین دیوار کشیدن و سکوت ، عمدی بودن است .
– تسلی دادن به خود ، بهترین روش در برابر دیوار کشیدن است و مهم‌ترین کاری است که می توان در زمان تلاطم انجام داد ‌. به خود فرصت و زمانی برای آرام شدن بدهید .

🟡 بیشتر کسانی که در مورد چهار سوار ویران گر رابطه (۱) می شنوند می پرسند آیا دیوار کشیدن (۲) و سکوت یک برخورد هستند ؟ جواب هم بله هست و هم خیر . حتما شباهت هایی بین این دو وجود دارد اما یک تفاوت عمده هم دیده می شود ‌ . دیوار کشیدن وقتی رخ می دهد که یک طرف از لحاظ عاطفی کلا قفل می شود و از تعامل دست می کشد . در ظاهر بی محلی می کند ، وانمود می کند که طرف مقابل وجود ندارد و نشان می دهد که خشمگین است ‌ . اتفاقی که دقیقا روی داده همان برانگیختگی روانی ابراز شده (۳) است که به عنوان تلاطم (۴) هم شناخته می شود . یعنی که مغز به درجه ای از پریشانی رسیده که نمی تواند به درستی عمل کند . تلاطم سیستم اعلام خطری درون بدن ما برای مقابله با تهدیدات است . وقتی یک خرس دنبال شما می کند ، این سیستم بسیار مفید است . افزایش ناگهانی ترشح آدرنالین ‌به شما نیرو می دهد از دست فرار حیوان درنده فرار کنید یا تدبیری بکار ببرید .. وقتی با همسرتان مشاجره می کنید ، همین سیستم است که سبب می شود کار بالا بگیرد ‌. دیوار کشیدن انتخابی است بین ادامه جنگ یا دست کشیدن . گاهی این اتفاق آگاهانه رخ می دهد ‌ مثل کسی که ترجیح می دهد دهانش را ببندد تا اوضاع بدتر نشود ‌و برخی اوقات نسبت به این ترک مراوده اصلا آگاهی نداریم . سکوت بیشتر شبیه همان بازی کودکانه است که قهر می کردیم و وانمود می کردیم که طرف مقابل اصلا وجود ندارد . این یک طور انکار وجود دیگری بود ‌تا به او ضربه بزنیم و در اختلاف برنده شویم . اما اگر این وضعیت زیادی کش پیدا می کرد و طرف مقابل مدام سعی می کرد که آشتی کند ، بعد ار مدتی ناراخت و عصبانی می شد و این هیچ کمکی به ختم دعوا نمی کرد . سکوت و دیوار کشیدن می توانند خیلی به هم شباهت داشته باشند . در هر دو ، یک طرف متارکه می کند و قادر به ارتباط نیست ‌ . هر دو باعث عجز و درماندگی می شوند و علامتی از تلاطم هستند . طرف بودن با کسی که اینگونه برخورد می کند ناخوشایند و آزار دهنده است و ممکن است فرد مقابل را هم متلاطم کند و اختلاف به یک فاجعه بدل شود .اما تفاوت هایی هم وجود دارد . یکی از این افتراق ها که من همیشه با مراجعان خودم توضیح می دهم وجود قصد و غرض است . دلیل سکوت ، ضربه زدن به طرف مقابل است در حالی که دیوار کشیدن از تلاطم بر می آید و هدف آن حفاظت و مراقبت از خود است .
بجای سکوت و دیوار کشیدن چه کنیم ؟
گاهی احساس می کنیم طرف مقابل هر دو روش را بکار می برد اما نمی شود آنها را از هم تمیز داد . اما بسیار خوب است که هر دو ، یک راه حل دارند . حتی اگر شریک عاطفی شما سکوت اختیار کرده تا شما را آزار بدهد ، این هم نشانه ای از تلاطم است . وقتی که مغز درست کار کند ، هیچ کس با همسر خودش قهر نمی کند چون اصلا کمکی به حل موضوع نمی کند . تسلی دادن به خود ، بهترین روش در برابر دیوار کشیدن است و مهم‌ترین کاری است که می توان در زمان تلاطم انجام داد ‌. لازم است که وقتی به آن نقطه می رسید ، به خود فرصت و زمانی برای آرام شدن و تسلی دادن به خود پیدا کنید . به محض اینکه آرام شدید ، می توانید دوباره حرف بزنید . اگر همسر شما می خواهد همچنان سکوت کند هم می توانید درخواست توقف کنید حتی اگر او پاسخی ندهد . بهتر است بگوئید : انگار الان خیلی خوب است که کمی استراحت کنیم . می شود نیم ساعت جدا بشویم و وقتی آرام شدیم بر گردیم ؟ کاری که را مربوط به شما می شود انجام بدهید حتی اگر واکنشی دریافت نکنید . جدا شدن کمک می کند شریک عاطفی شما وارد یک محیط آرام شود حتی اگر شدیدا در تلاطم باشد . اگر او کنار بکشد ، فرصتی دارد که خود را آرام کند ‌و از آن موقعیت جدا شده و در فضایی امن و راحت داخل شود و بتواند از حالت متارکه و کنار کشیدن خارج شود . اگر احساس می کنید که دیوار کشیدن همسر شما پس از ایجاد وقفه و یا تسلی دادن بهبود پیدا نکرد ، مرحله بعدی می تواند زوج درمانی باشد . گاهی باید از یک شخص ثالث برای رفع تلاطم و بهبود ارتباط برای ابراز احساسات و نیازها کمک گرفت . شاید رفتار همسر شما زمینه ای دارد که نهفته است و با تلاطم و دیوار کشیدن به آن پاسخ می دهد .‌

🔵 روش های زوج درمانی من دکتر افسانه وکیلی و همکاران در مرکز مشاوره مهر می تواند به شما یاری دهد که یکدیگر را درک کنید تا بتوانید تغییراتی ایجاد کنید .

⭕️ کلید واژه ها :

( ۱ ) : Four Horsemen
( ۲ ) : Stonewalling.
( ۳ ) : Silent
( ۴ ) : Diffuse physiological arousal (DPA)
( ۵ ) : Flooding

منبع :

Stonewalling vs The Silent Treatment: Are They The Same?

خـــدمـــــات دیـــگـــر


مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور
۵ دی ۱۴۰۲

جهت دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور فرم زیر را ...

روانشناسی سازمانی
۵ دی ۱۴۰۲

خلاصه شرح فعالیتها و قراردادهای منعقده با سازمانها 1- معاینات بدو استخدام پرسنل هدف: ...

مشاوره اضطراب
۵ دی ۱۴۰۲

اضطراب آیا با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید؟ در اینجا نحوه تشخیص علائم، ...

نوروتراپی نوروفیدبک
۵ دی ۱۴۰۲

نقشه  مغزی (QEEG) چیست؟ نقشه مغزی (QEEG)  ما را قادر می سازد تا الگوی ...

مشاوره افسردگی
۵ دی ۱۴۰۲

مشاوره افسردگی چیست؟ مشاوره افسردگی به معنای ارائه راهنمایی و پشتیبانی حرفه‌ای به ...

روانسنجی ارزیابی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی
۵ دی ۱۴۰۲

روانسنجی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی یک فرآیند مهم در جهت انتخاب ...

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.