مشاوره کودک و نوجوان

مشاوره کودک و نوجوان

مشاوره کودک و نوجوان

روانشناسی و درمان کودک و نوجوان رشته ای تخصصی است که به مشکلات روانشناختی، تحصیلی، رفتاری و خانوادگی این گروه سنی می پردازد. بخشی از درمانگری به آموزش والدین اختصاص دارد و بخشی به درمانهای خاص و انفرادی با کودک و نوجوان. جلسات خانوادگی نیز ممکن است در فرایند کار مورد استفاده قرار بگیرد. به تجربه دریافته ایم که والدین درباره ضرورت درمان کودک و نوجوان خود و جایی که باید به آن مراجعه کنند، با سوالهایی مواجه هستند. اگر فکر می کنید که کودک شما نیاز به کمک دارد، در اولین گام باید با یک متخصص بهداشت روانی یعنی روانشناس کودک و نوجوان مشورت کنید. هدف از این مشاوره ی اولیه، آن است که دریابید حل مشکلات کودک شما مستلزم مداخله ی درمانی است یا خیر.

 منظور از شیوه‌های فرزند پروری، روش‌هایی است که والدین برای تربیت فرزندان خود به‌کار می‌گیرند و بیانگر نگرش‌هایی است که آن‌ها نسبت به فرزندان خود دارند و همچنین شامل معیارها و قوانینی است که برای فرزندان خویش وضع می کنند. ولی باید پذیرفت که رفتارهای فرزند پروری به واسطه فرهنگ، نژاد و گروه‌های اقتصادی تغییر می‌کند. گاهی نیاز به مداخله های جدی در رابطه با مشکلات کودکان و نوجوانان نیست اما والدین در چرخه های ارتباطی معیوب با کودک یا نوجوان خود قرار می گیرند و این باعث کلافگی و عصبانیت هر دو طرف می شود. و اینقدر این چرخه ها تکرار می شود که کودک وارد لجبازی و رفتارهای منفی دیگر و یا گوشه گیری و.. شده و والد از طرف دیگر دست به خشونت می زند یا از کودک کناره گیری می کند. در این مواقع تغییر در سبک فرزند پروری و آموزش میتواند به آنها درخروج از بحران کمک کند. 

این آموزشها میتواند در زمینه های زیر باشد: روشهای تحسین، روشهای تنبیه ، لجبازی، مشکلات توالت رفتن، کج خلقی و رفتارهای منفی، مشکلات مدرسه و تحصیل، عادتهای عصبی، مشکلات کودک یا نوجوان با همسالان و خواهر و برادرها، ترس ها، مسائل ویژه رفتاری، تیک عصبی، بدخوابی، دروغ گویی، ترس، لکنت زبان، تنبلی، شب ادراری، کودکانی که هنگام شبها راه می روند، کودکانی که دچار وحشت شبانه هستند، بدغذایی، بی اشتهایی، مشکلات دوستیابی و نگه داشتن دوستان، ترس از صحبت کردن در جمع و غیره

مشاوره کودک و نوجوان چیست؟

مشاوره کودک و نوجوان شکلی تخصصی از درمان است که بر ارائه سلامت روان و حمایت عاطفی از کودکان و نوجوانان تمرکز دارد. این نوع مشاوره به طیف وسیعی از مسائلی که افراد جوان ممکن است با آن‌ها مواجه شوند، از جمله مشکلات عاطفی، مشکلات رفتاری، درگیری‌های خانوادگی، آسیب‌های روحی، رشد مهارت‌های اجتماعی، چالش های تحصیلی و غیره، می‌پردازد. جنبه های کلیدی مشاوره کودک و نوجوان

حمایت عاطفی : مشاوران کودک و نوجوان برای ایجاد محیطی امن و حمایتی کار می کنند که در آن جوانان بتوانند احساسات، افکار و نگرانی های خود را بیان کنند.

مداخله رفتاری : مشاوران به کودکان و نوجوانان کمک می کنند تا از طریق تکنیک ها و مداخلات درمانی مختلف، رفتارهای مشکل ساز را بررسی و اصلاح کنند.

مشارکت خانواده : در بسیاری از موارد، مشارکت خانواده در مشاوره کودک و نوجوان ضروری است، زیرا می تواند به پویایی خانواده کمک کند و هم برای فرد جوان و هم برای مراقبین آنها حمایت کند.

تروما و مدیریت بحران : مشاوران مجهز هستند تا به جوانان کمک کنند تا با تروما، موقعیت های بحرانی یا تغییرات مهم زندگی کنار بیایند و ابزارهایی برای مدیریت و غلبه بر این چالش ها در اختیار آنها قرار دهند.

مزیت مشاوره کودک و نوجوان

در این قسمت به برخی از مزیت های مشاوره کودک و نوجوان می پردازیم. در زمینه مشاوره کودک و نوجوان یک متخصص در ارائه درمان برای کودکان و نوجوانان با رویکرد مبتنی بر نقاط قوت فعالیت می کند که این موضوع می تواند فرصتی برای این باشد که :

درباره خود جست و جو کنند.

رفع مشکلات استرس و اضطراب.

درمان اختلالات کمبود توجه.

همچنین یادگیری را دریافت کنند.

عزت نفس و اعتماد به نفس در کودک و نوجوان افزایش پیدا می کند.

روش برقراری ارتباط و یادگیری مهارت های جدید را بفهمد.

تصمیم گری درست در برابر مواد مخدر و الکل داشته باشد.

نوجوان در روابط با خانواده تغییرات ایجاد شده را درک کند.

مشاوره کودک و نوجوان برای کدام دسته از افراد است؟

مشاوره کودک و نوجوان به طور خاص برای کودکان و نوجوانانی طراحی شده است که ممکن است مشکلات عاطفی، رفتاری یا سلامت روانی را تجربه کنند. پشتیبانی و راهنمایی برای کمک به آنها برای عبور از چالش ها و بهبود رفاه کلی خود ارائه می دهد. همچنین جلسات مشاوره کودک می‌تواند تنها با خود کودک یا همراه با والدین کودک برگزار شود. اگر بخواهیم مشاوره کودک و نوجوان را به طور خلاصه بیان کنیم درواقع نوعی درمان است که برای کودکان و نوجوانانی که یک یا چند بیماری روانی دارند و همچنین به نوجوانانی که دچار تروما شده ‌اند و محیط خانه برای آنها استرس زا می‌ باشد مفید واقع میگردد. بسیاری از مسائلی که این کودکان با آن‌ ها روبرو هستند تقلیدی از مسائلی است که بزرگسالان در زندگی روزمره از آن استفاده میکنند. جهت بررسی موضوعات رایجی مثل اضطراب، افسردگی و … در مشاوره کودک، درمانگر مشکلات را به بخش‌های قابل کنترل تجزیه می‌کند و کودک می‌تواند آن‌ها را بهتر درک کند و با آن‌ها کنار بیاید.

رزرو وقت آنلاین

    خـــدمـــــات دیـــگـــر


    مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور
    ۵ دی ۱۴۰۲

    جهت دریافت مشاوره آنلاین و تلفنی داخل و خارج از کشور فرم زیر را ...

    روانشناسی سازمانی
    ۵ دی ۱۴۰۲

    خلاصه شرح فعالیتها و قراردادهای منعقده با سازمانها 1- معاینات بدو استخدام پرسنل هدف: ...

    مشاوره اضطراب
    ۵ دی ۱۴۰۲

    اضطراب آیا با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید؟ در اینجا نحوه تشخیص علائم، ...

    نوروتراپی نوروفیدبک
    ۵ دی ۱۴۰۲

    نقشه  مغزی (QEEG) چیست؟ نقشه مغزی (QEEG)  ما را قادر می سازد تا الگوی ...

    مشاوره افسردگی
    ۵ دی ۱۴۰۲

    مشاوره افسردگی چیست؟ مشاوره افسردگی به معنای ارائه راهنمایی و پشتیبانی حرفه‌ای به ...

    روانسنجی ارزیابی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی
    ۵ دی ۱۴۰۲

    روانسنجی استعداد و رغبت تحصیلی و شغلی یک فرآیند مهم در جهت انتخاب ...

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.