مهرورزی را از خود آغاز کنیم
21 آبان 1401

مهرورزی را از خود آغاز کنیم

در این مقاله به نقش و اهمیت دوست داشتن خود در نحوه برخورد با دیگران و مهر ورزی نسبت به آنان و در نتیجه افزایش اعتماد به نفس فرد پرداخته می شود و پیشنهاد هایی برای مهربان بودن با خود ارائه می گردد .

نوشته : Jennifer Guttman Psy.D.

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه

مهربانی نه امری اکتسابی بلکه مهارتی است که فرا گرفتن آن سخت و دشوار خواهد بود . مهرورزی در ظاهر سهل و آسان به نظر می رسد اما اغلب افراد بیشتر از آنکه خود متوجه باشند به قضاوت دست می زنند و حق را به جانب خود می دانند .‌ تحقیقاتی که سال گذشته در دانشگاه هاروارد انجام شد نشان داد که مردم آمریکا شفقت و محبت را ارزش می دانند اما به نظر نمی رسد که برای کسانی که نژاد ، قومیت و مذهب متفاوتی دارند اهمیت چندانی قائل باشند و بسیاری از آنها نسبت به افرادی که باور دارند مرتکب خطا و اشتباه شده اند ، بخشنده نیستند . پیش داوری کردن با توانایی انسان برای مهربانی کردن در تضاد است . در خیلی از خانواده ها کلماتی مثل خوب یا بد و درست یا غلط زیاد تأکید ، تکرار و رد و بدل می شوند . این طرز تفکر باعث می شود که دید سخت گیرانه ای نسبت به اشتباهات خود داشته باشیم . اما ما انسان هستیم و جایز الخطا نه آدم آهنی ‌. اگر با خود مهربان باشیم می توانیم در عوض احساس گناه و پشیمانی به اشتباهات خود به عنوان درس هایی نگاه کنیم که می شود از آنها یاد گرفت .

مهربانی را از خود آغاز کنیم

هرچقدر خود را با سخت گیری بیشتری قضاوت نماییم ، همانطور در مورد دیگران هم با شدت داوری می کنیم و هرچقدر که به خاطر انجام کارهای نادرست نسبت به خود سخت بگیریم ، برای سایرین که همین اعمال را انجام داده اند ، بخشش کمتری به خرج می دهیم . آدم ها به شجاعت واکنش بهتری نشان می دهند که باعث می شود احساس اضطراب کمتری داشته باشند . اضطراب ، بیشتر از احساس درونی عدم اعتماد به کارایی فرد بر می آید . هرچه با خود بیشتر مهربان باشید ، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت . در اینجا چند توصیه برای اینکه نسبت به خود بیشتر مهر ورزی کنید ، ذکر شده است :

۱ – با خود مثل زمانی که کودک بودید صحبت کنید

دقت کرده اید که وقتی با خود با لحن تندی حرف می زنید از عبارت هایی استفاده می‌کنید مثل

– “خیلی احمقی

یا

– “چرا اینقدر خنگی ؟

از خود بپرسید آیا دوست دارید با خودتان وقتی که بچه پنج ساله ای بودید اینطور صحبت کنید ؟ از خود سوال کنید که خود پنج ساله شما با شنیدن این حرف ها احساس شجاعت می کند یا شکست ؟ به این فکر کنید که آیا راه محبت آمیز تری هم برای صحبت با خودتان سراغ دارید و همانطور هم صحبت کنید .

۲ – به جای ضمیر « تو » از ضمیر « من » استفاده کنید

خطی در وسط یک تکه کاغذ بکشید . روی یک طرف جملاتی انتقادی را از زبان شخص دیگری و با استفاده از ضمیر « تو » بنویسید . مثلا :

– “تو تنبل هستی.

یا

-“ تو شلخته هستی .

در سوی دیگر صفحه عباراتی محبت آمیز را با به کار گرفتن ضمیر « من » بنویسید . مانند:

– “من تنبل نیستم ، فقط بعضی وقت ها به خودم استراحت می دهم تا بتوانم با انرژی بیشتری کار کنم .

یا

– “من شاید خیلی مرتب نباشم اما بین نامرتب بودن و تمیز نبودن فرق زیادی هست . من کثیف نیستم .

۳ – بهترین مربی خود باشید

این یعنی با خود به نحوی صحبت کنید که شما را تهییج و حمایت کند درست مثل مربی دلسوزی که بازیکنان خود را تشویق می کند . این با مثبت اندیشی صرف تفاوت دارد . منفی باف نبودن به این معنی نیست که به طرز افراطی به همه چیز نگاه مثبت داشته باشید . بلکه باید طوری با خود در چالش باشید تا نسبت به خود انصاف و عدالت را رعایت کنید . وقتی با خود با زبان انتقاد صحبت می کنید به خود راهنمایی نادرست می دهید . این افکار به شما نشان نمی دهند که زندگی بدون آنها چقدر بهتر است . فقط می خواهند شما را متقاعد کنند که بدون آنها در مسیر درستی نخواهید بود . پس به آنها احتیاجی ندارید . صحبت کردن با خود با مهر و محبت کمک می کند که متوجه باشید در بهترین وضعیت خود هستید بی آنکه ‌نیازی باشد مربی درونی ، شما را مرتب سرزنش کند .

۴ – دوست و رفیق خوبی برای خود باشید

وقتی دوست یا یکی از اعضاء خانواده شما در زمانه سختی به سر می برد و یا در مسیری قرار گرفته که نتایج قابل انتظاری به همراه نداشته است ، با او چطور صحبت می‌کنید ؟ توصیه می کنم درباره لحن کلام خود با او دوباره فکر کنید . همان تقویت روحیه ، حمایت ، تهییج ، محبت و بخشش را در مورد خودتان هم به خرج بدهید . مانند زمانی که دوست شما قدر دان شفقت و مهربانی شما هست و شما هم حس بهتری در مورد خود دارید .

زندگی پر از موانعی است که از سرعت شما می کاهند . اینکه ما در برخورد با این موانع چه واکنشی نشان می دهیم بستگی به اعتماد به نفس ، خود باوری ، دانستن ارزش و احترام خود و ظرفیت ما برای عشق ورزیدن به خود دارد . مهربان بودن نسبت به خود ، این خصایص را تقویت می کند و فرد را به رضایت مستمر از خود نزدیک تر می کند .

من دکتر افسانه وکیلی و همکارانم در مرکز مشاوره مهر به شما نشان می دهیم که چطور عاشق خود باشید تا بتوانید دیگران را هم دوست داشته باشید و با اعتماد به نفس و خودباوری بیشتر ، شادی و خوشحالی بیشتری را در زندگی خود تجربه کنید .

منبع :

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/sustainable-life-satisfaction/202210/compassion-it-starts-you

گردآوری و تنظیم : مرکز مشاوره و روانشناسی مهر

مترجم : دکتر افسانه وکیلی و سهیل خوش بیان

©️ کلیه حقوق این سایت متعلق به مرکز مشاوره و روانشناسی مهر بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

سایر مقالات