چطور زخم های به جا مانده از روابط گذشته را التیام بدهیم

چطور زخم های به جا مانده از روابط گذشته را التیام بدهیم

در نوشته های پیشین چهار سوار نابودگر رابطه ( ۱ ) و تلاطم ( ۲ ) مورد بحث و بررسی فراوان قرار گرفته اند . اما بیشتر کسانی که در جلسات مشاوره و کارگاهها شرکت می کنند و در حال حاضر تنها هستند و می خواهند که از دردهای روابط گذشته خلاصی پیدا کنند ، تمایل دارند بر روی این موضوعات تمرکز کنند تا بیشتر یاد بگیرند و رشد کنند و به الگوهایی که از شریک های عاطفی گذشته در آنها شکل گرفته اند ، دوباره توجه کنند . در این مطلب ضمن اشاره به مراحل سه گانه پیشرفت یک رابطه به مسائلی که موجب شده رابطه های گذشته با بن بست روبرو بشوند از جمله مسائلی که مسبب جر و بحث همیشگی و مداوم هستند ، مرور خواهند شد تا الگویی مناسب برای ایجاد رابطه ای سالم و مناسب در آینده ایجاد شود .

نوشته :Stacy Hubbard
زمان تقریبی مطالعه : ۸ دقیقه

-🔴 چهار سوار نابود گر رابطه

بسیار مهم است که درباره این چهار رفتار فکر کنید : انتقاد( ۳ ) ، تدافع ( ۴ ) ، توهین و تحقیر ( ۵ ) و دیوار کشیدن ( ۶ ) رابطه شما را نابود می کنند .‌اگر درباره مفهوم این چهار سوار بیشتر اطلاع زیادی ندارید مطالبی را که در اینجا می آید را مطالعه کنید :

🟢 خود من در بسیاری از روابط قبلی بیشتر دفاعی رفتار می کردم . گویی که همیشه باید درست و کامل باشم و هنگامی که طرف مقابل از من می خواست کار متفاوتی انجام بدهم به جای اینکه صرفا بگویم :

– “باشه ، این منطقیه
یا :
– “باشه روش کار میکنم

به دنبال دلیلی می گشتم تا از خود دفاع کنم . اما اکنون می دانم همین که بتوانم مسئولیت بپذیرم بخش زیادی از راه را برای داشتن رابطه ای بهتر طی ‌کرده ام . البته اگر از یک رابطه آزار دهنده رها شده اید از شما نمی خواهم که نقش خود را در آن آسیب در نظر بگیرید اما لازم است ببینید چطور توهین های طرف مقابل تحقیر کننده و مخرب بوده است . پس از آن قادر خواهید بود که ملاحظه کنید در رابطه سالمی که در آینده خواهید داشت مستحق تشکر و قدردانی خواهید بود که پادزهری برای توهین و تحقیر ‌تلقی می شود .

🟡 مراحل پیشرفت یک رابطه

سه مرحله طبیعی و متمایز در طول یک رابطه عاشقانه وجود دارند . دکتر جان گاتمن ( ۷ ) اعتقاد دارد این سه تعیین می کنند که عشق میان دو نفر فزونی می گیرد و عمیق تر می شود و یا رو به زوال می رود .

● نخست : عشق در نگاه اول

که همان مرحله تراوش و تولید هرمون است و وقتی کسی را برای اولین بار ملاقات می کنید که آتش عشق و شیدایی را در شما شعله ور می کند ، روی می دهد . ما این احساس را جذبه شدید ( ۸ ) نسبت به یکدیگر می خوانیم که معنایی دقیق دارد : در این مرحله از عشق و دلباختگی ، مواد شیمیایی به خصوصی در بدن شما جریان دارند . این مرحله بسیار زیبا و دل انگیز است اما در این مرحله است که شما هشدارها و چراغ های قرمز را نادیده می گیرید چون همه اعتماد شما جلب شده است و دوست دارید به خصوصیات مثبت توجه کنید و از آگاهی نسبت به ویژگی های منفی ، غافل هستید .

● دوم : جلب اعتماد

پس از عشق در نگاه اول نوبت به مرحله اعتماد می رسد . این همان حالتی است که شما می دانید طرف مقابل به راه هایی فکر می کند و به کارهایی دست می زند که در عوض علائق خود ، به خواسته شما جامه عمل بپوشاند . به عبارت دیگر ، اعتماد یعنی اینکه شریک عاطفی من از من حمایت می کند و همیشه برای پشتیبانی از من آماده است . اعتماد بر پایه آمادگی برای کمک به دیگری و تلاش برای ترمیم ارتباطات سست و ضعیف ، ایجاد می شود .‌ در این مرحله است که همسران از خود می پرسند : آیا او هوای من را دارد ؟ برای او مهم و با ارزش هستم ؟ در این مرحله است که بیشتر دعواها اتفاق می افتد چون طرفین سعی می کنند کاشف به عمل بیاورند که آیا می توانند بر روی هم حساب کنند یا خیر .

● سوم : تعهد

تعهد یعنی باور داشته باشیم و بر اساس آن اعتقاد طوری عمل کنیم که‌ رابطه با این شخص سفری بی انتها و مادام العمر است چه وقتی که همه چیز خوب باشد و چه بد . این یعنی اگر اوضاع دشوار شود دو طرف باید سعی کنند آن را بهبود بدهند . در این دوران است که باید از مقایسه منفی شریک عاطفی با دیگران پرهیز کنید بلکه باید خصوصیات خوب طرف مقابل را پرورش بدهید و قدردان آنها باشید .

وقتی درباره این مراحل فکر می کنید بایستی از خود سوال کنید آخرین و یا مهمترین رابطه ای که داشته اید تا کدام یک از مراحل فوق پیش رفته بود ؟ چه چیزی باعث شد که رابطه در آن مرحله متوقف شود ؟ در مرحله اول که با یک نگاه عاشق شدید کدام چراغ قرمز را نادیده گرفته بودید ؟

🟣 تلاطم :

مسئله دیگری که اهمیت بسیاری دارد این است که نشانه های چیزی را که تلاطم نامیده می شود در رابطه های قبلی پیدا کنیم . تلاطم عبارت است از احساس پریشانی و آشفتگی در تن و روان در هنگامی که گفتار و کردار طرف مقابل به قدری تند است که احساس می کنید باید در برابر حملات بیشتر او موضع دفاعی اتخاذ کنید . بدن شما در برابر حمله بعدی آماده و هماهنگ شده است و قادر به تشخیص نیست . می دانیم اگر بدون انجام هیچ فعالیت فیزیکی تپش قلب از ۱۰۰ ضربان در دقیقه بیشتر بشود ، هرمون استرس شروع به ترشح می کند . در چنین وضعیتی غیر ممکن است که بتوان درست فکر کرد یا شوخ طبعی به خرج داد . در این وضعیت شما در حالت جنگ یا گریز یا میخکوب شدن قرار می گیرید و از لحاظ روانی پریشان و آشفته هستید به طوری که توانی برای درک و دریافت اطلاعات ندارید . اولین قدم در مقابله با تلاطم این است که نفس عمیقی بکشید و موقتا بحث و جدل را خاتمه بدهید . این وقفه باید حداقل بیست دقیقه طول بکشد تا به آرامش دست پیدا کنید . بیشتر افراد به این موضوع پی برده اند که بهترین کار برای آرام کردن و تسلی دادن به خود ( ۹ ) ، تنفس عمیق و استفاده از تکنیک های مبتنی بر مدیتیشن و مراقبه است . برای حل مشکل باید به این سوالات پاسخ بدهید :
چه چیزی باعث تلاطم در شما شده است ؟”
وقتی در خود احساس تلاطم می کنید بدن شما چه علائمی از خود نشان می دهد” ؟ ( تاری دید ، درد قفسه سینه ، مشت کردن دست ها )
تلاطم چه نقشی در رابطه های پیشین شما داشته است ؟
در آینده چطور می توانید آن را کنترل کنید ؟

🔵 مصائب همیشگی

همه زوج ها مسائلی دارند که همیشه در مورد آنها مشاجره می کنند . حتی در بهترین روابط هم مشکلات دائمی و مداومی وجود دارد اما آنچه که آنها را با روابط مصیبت بار متفاوت می کند این است که سعی می کنند تا در مورد این معضلات گفتگو کنند پیش از آنکه فرصت بدهند رنج آور و دردسر ساز بشوند . مشکلات همیشگی ریشه در تفاوت های اساسی بین شخصیت دو طرف یا سبک های زندگی مختلف آنها مثل نحوه خرج کردن ، تربیت فرزندان ، پاکی و نظافت و دیگر موارد دارد که اگر حل و فصل نشوند بر روی هم تلنبار شده و باعث تنش و درگیری می شوند . این ها مسائلی هستند که زوجین بارها و بارها با آن مواجه می شوند . هر کسی بنا به موقعیت خود خواسته ها و آرزوهایی دارد . همسران نمونه درباره این آمال صحبت می کنند و به آرزوهای یکدیگر می بالند . باید در نظر داشته باشید که : این مشکلات همیشگی چه هستند ؟ کدام یک حل نشده باقی مانده اند ؟ در مورد نیازهای خود که به این مشکل مربوط هستند فکر کنید و اینکه اگر این مسئله در رابطه بعدی شما وجود داشته باشد به چه چیزی نیاز دارید .

موارد فوق مهمترین مسائلی بودند که برای التیام دادن روابط گذشته باید مورد توجه قرار بگیرند ، اما امیدوارم که خود نقطه شروع را پیدا کرده باشید و مواردی که مطرح شد به شما دید بهتری بدهد .

———————-

من دکتر افسانه وکیلی و همکارانم در مرکز مشاوره مهر در کنار شما هستیم تا از مشکلات و آسیب های ناشی از روابط آزاردهنده و ناسالم گذشته رهایی پیدا کنید و برای شروع و ایجاد رابطه ای تازه و سازنده همراه با رضایت و خوشدلی آماده شوید .

———————–

منبع :

How to Heal from Past Relationships

⭕️ کلید واژه ها :

( ۱ ) : Four Horsemen
( ۲ ) : Flooding
( ۳ ) : Criticism
( ۴ ) : Diffensiveness
( ۵ ) : Contempt
( ۶ ) : Stonewalling
( ۷ ) : Dr.John Gottman
( ۸ ) : Chemistry
( ۹ ) : self-soothing

گردآوری و تنظیم : مرکز مشاوره و روانشناسی مهر