تاثیر آزار جنسی در کودکی برای روی خود انگاره جنسی

تاثیر آزار جنسی در کودکی برای روی خود انگاره جنسی

طبیعی است که قرار گرفتن در معرض آزار جنسی در کودکی ، آسیبی است که می تواند اثرات طولانی مدتی بر روی روابط بین فردی و عملکرد جنسی شخص داشته باشد چرا که بیشتر اوقات از سوی آشنایان و کسانی انجام می شود که کودک به آنها اعتماد دارد . از آنجائی که آزار جنسی در زمان بحرانی در روند رشد فرد روی می دهد ، تحریک جنسی تجربه شده می تواند در مراحل تکوین رشد جنسی کودک گسست ایجاد کند .

طبیعی است که قرار گرفتن در معرض آزار جنسی در کودکی ، آسیبی است که می تواند اثرات طولانی مدتی بر روی روابط بین فردی و عملکرد جنسی شخص داشته باشد چرا که بیشتر اوقات از سوی آشنایان و کسانی انجام می شود که کودک به آنها اعتماد دارد . از آنجائی که آزار جنسی در زمان بحرانی در روند رشد فرد روی می دهد ، تحریک جنسی تجربه شده می تواند در مراحل تکوین رشد جنسی کودک گسست ایجاد کند . این خاطرات ، توانائی های کودک را نابود می کنند چون کودک ابزار ها و تجربه لازم را برای درک و کنار آمدن با آنچه یر او گذشته است را ندارد . در نتیجه ممکن است بر کودکان و نوجوانانی که ازار جنسی را تحمل می کنند صدمات هویتی وارد شود که در بزرگسالی تثبیت و تقویت گردد به خصوص اگر این صدمات و مشکلات مرتبط با آنها مهار نشوند ،ممکن است در تعریف هویت خود دچار دشواری شوند و برداشت منفی از خود یا بدن خود داشته باشند که با احساس عمیق درونی شرم و گناه همراه شود که خود باعث قوت گرفتن آن تصورات گردد . به خصوص احساس شرم ناشی از آزار جنسی در کودکی می تواند عمیقا احساس فرد نسبت به خود و موقعیت او در اجتماع و دنیای روابط او را تخریب کند . برای بسیاری از قربانیان ، این صدمات هویتی در ذهنیت جنسی و به ویژه در خود انگاره جنسی شخص نمود پیدا می کنند.
🔴 خبر بد : آزار جنسی می تواند اثر منفی بر روی خود انگاره جنسی داشته باشد.
در طی دهه های گذشته چندین تحقیق و مطالعه بر روی خود انگاره جنسی فرد انجام شده است که نشان می دهد این بخش از جنسیت برای سلامت جنسی ضروری است . خود انگاره جنسی به صورت تجسم هر فرد از خود به عنوان یک موجود جنسی تعریف می شود و به نظرات ، افکار و احساساتی که درباره خود به مثابه یک موجود جنسی دارد بر می گردد . خود انگاره جنسی بیشتر در دوران نوجوانی و بزرگسالی شکل می گیرد زمانی که تجربه حضور در جامعه با رشد جنسی و تجربیات مربوط به آن در هم آمیخته می شود .خود انگاره جنسی در برابر آزار جنسی آسیب پذیر به نظر می رسد . چون ماهیت این آسیب ترکیب مسمومی است از صدمه درون فردی و سو استفاده خشونت آمیز از بدن یک نفر و تبدیل کرداری که مستلزم ارتباط دو نفره است به عملی از روی اطاعت و فرمان برداری .
پژوهش ها به طور واضح نشان می دهند که تعداد بسیاری از آسیب دیدگان ، اعتماد به نفس جنسی پائین و نگرش منفی نسبت به جنسیت خود به عنوان شریک جنسی دارند و احتمال دارد از خود تصور یک شی جنسی داشته باشند که فقط باید نیاز جنسی دیگران را ارضاء کند . برخی به دنبال یافتن نوعی تایید از دیگران در قبال ارضاء نیاز انها هستند چرا که فقط در جریان این تعاملات است که برای آنها ارزش قائل می شوند و به آنها ابراز محبت می شود و از سو استفاده کنندگان هدیه و تعریف و تمجید دریافت می کنند . ممکن است به خود به عنوان هیولا یا قربانی نگاه کنند گوئی که حتما شخص بدی بوده اند که این اتفاق برای آنها رخ داده است . به علاوه بعضی ممکن است باور داسته باشند که لایق عشق و عاطفه ورزیدن نیستند . بنابر این آسیب دبدگان به این نتیجه می رسند که موجود جنسی بی ارزشی هستند و این می تواند توانائی آنها را برای ایجاد رابطه صمیمانه و تجربه ارضاء جنسی تحت تاثیر قرار دهد .
این خود انگاره جنسی صدمه دیده را می توان در چهارچوب نظریه جنسیتی شدن آسیب زا روشن کرد به این معنی که رشد عملکرد ، رفتار ها و عواطف جنسی فرد آسیب دیده جهت گیری نادرستی دارد چون بدن فرد بدون رضایت او مورد تجاوز قرار گرفته و خیلی زود با مسئله سکس روبرو شده و در آن سن پایین احتمالا برای این تجربه مورد تشویق و توجه قرار گرفته است . بنابر این احساس منفی شی جنسی بودن ، بی ارزشی و بی مقدار بودن موجودیت جنسی خود در قربانیان تقویت می شود به خصوص در مورد کسانی که مورد آزار افرادی قرار گرفته اند که از آنها مراقبت می کردند .
🔵 خبر خوب : علی رغم آسیب ، امکان ایجاد یک خود انگاره جنسی مثبت وجود دارد
اگرچه تجربه ازار جنسی در کودکی می تواند تاثیر عمیقی بر روی خود انگاره جنسی فرد بگذارد ، اما امکان بهبود و رضایت از چنسیت خود وجود دارد . این خودانگاره منفی اغلب طولانی مدت و ریشه دار است پس بازسازی تصور مثبت و منطبق از خود ، زمان می برد چون مسیر بازیابی با چالش هایی همراه خواهد بود و امکان عود مجدد وجود دارد .
اینها برخی پیشنهاد هایی هستند که توجه به آنها می تواند اثرات مفیدی بر خود انگاره عمومی و جنسی داشته باشد . همچنین توصیه می شود از مشاوره فرد کار آزموده ای که می تواند به شخص کمک کند استفاده شود چون در برخی موارد چنین تجربیاتی ممکن است منجر به احساس درد و رنج شود و حضور یک متخصص امر می تواند خاطر فرد را از بابت ابجاد آسیب های بیشتر آسوده کند و به او کمک کند ریشه های ایجاد درد و رنج را بشناسد و آن را کاهش دهد .به یاد داشته باشید که این تجربیات همیشه یا برای همه قربانیان سود مند نیست و مهم است که هرگز پا از مرزهای خود فراتر نگذارید :

⚪️ متوجه باشید که چه چیزی به عواقب آزار جنسی مربوط می شود و چه چیزی بر هویت و شتاخت شما از خود تاثیر داشته است .
این موضوع بسیار کمک می کند که دید یکدست ، مثبت و جامعی از خود جنسیتان داشته باشید . به همین ترتیب ، با آگاهی و شناخت خود انگاره های منفی و احساس شرم و گناه می توانید بهتر درک کنید که اینها چطور بر روی رفتار ، ادراک و سلامت جنسی شما تاثیر می گذرند . این گام بزرگی در بازیابی جنسی فرد است .
⚪️ به جای همامنگ کردن خود با کلیشه های اجتماعی به اصالت جنسی خود توجه کنید
به خصوص اینکه اگر بخواهید به هر قیمتی خود را یا هنجارهای زیبایی و ظاهری جامعه تطبیق بدهید بیشتر عذاب می کشید و انگاره منفی از خود را تقویت می کنید . از اینکه خودتان باشید نترسید و حتی گاهی اجازه بدهید با دیگران متفاوت باشید به خصوص در گرایش های جنسی . تجسم اینکه واقعا به عنوان یک موجود جنسی چه کسی هستید به بالا رفتن اعتماد نفس جنسی کمک می کند و آسان تر خواهد بود که از این پس به خطوط قرمز خود احترام بگذارید .
⚪️ به دنبال نیازها ، تمایلات و ارزش های جنسی خودتان باشید تا خود را به عنوان یک موجود جنسی بهتر بشناسید
این درون بینی با پرهیز از قضاوت کردن و بزرگنمایی تاثیر ازار جنسی گذشته ، به شما امکان می دهد خود انگاره بهتری از خود ایجاد کنید که از تجربیات آسیب زای قبلی کمتر تاثیر گرفته است .
⚪️ بدن و هیجانات خود را دوباره کشف و پیدا کنید .
با کارهایی مثل آواز خواندن ، رقص ، یوگا و پیاده روی منظم روزانه می توانید مجددا به خود و احساسات خود و دنیای پیرامون خود متصل شوید . در عین حال ، فرصتی به دست می اورید تا پی ببرید چه کارهایی می توانند به علاج و کاهش اضطراب و افکار منفی کمک کنند .
⚪️ بدن و هیجانات خود را در موضوعات جنسی و عاطفی کشف و پیدا کنید
ماساژ بگیرید ، در خلوت خود بر بدن خود تمرکز کنید و فعالیتهای جنسی را با شریک جنسی خود انجام دهید . برای انجام بهتر ، بسیار مهم است که بدون قضاوت کردن و توجه صرف به عملکرد جنسی – مثل تلاش برای رسیدن به ارگاسم به هر قیمتی – فقط بر حس خود تمرکز کنید .
از آنجایی که ممکن است احساسات ناخوشایندی را تجربه کنید یا خاطرات ناراحت کننده دوباره زنده شوند ، خیلی مهم است که راه حل هایی را یرای کاهش انها پیدا کنید مثل تنفس عمیق و یا اینکه از تحریک قسمت هایی از بدن که باعث ایجاد رنجش یا اضطراب می شود خود داری کنید یا انها را به تدریج درگیر کنید .
⚪️ هر روز از خودتان تعریف کنید
وقتی که خصوصیات ، توانایی ها و نقاط قوت خودتان را بشناسید می توانید بدن خود را علی رغم همه صدماتی که بر ان وارد شده است بپذیرید . شما و بدنتان بر اساس توانمندی ها و ظرفیت های موجود می توانید بر این اتفاق اسیب زا علبه کنید . با بردن تمرکز خود از ان تقطه ضعف پیدا شده به خصوصیات و نقاط قوت می توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید . تعریف از خود در ابتدا دشوار به نظر می رسد . به خصوص اینکه دیدن جنبه های مثبت پس از مدت طولانی داشتن افکار منفی سخت است . بهتر است از همسر یا دیگر اشخاص مهم در زندگی خود بخواهید که در پیدا کردن جنبه های مثبت در شما کمک کنند .
⚪️ ارتباط و صمیمیت ببشتری با شریک عاطفی خود داشته باشید
ابراز احساسات و هیجانات تجربه شده در حین انجام فعالیتهای جنسی به اندازه نشان دادن تمایلات ، نیازها و محدودیت های جنسی حائز اهمیت است . به این صورت ، احتمال بیشتری وجود دارد تا احساس عزت نفس کنید و این لحظات پر از صمیمیت لذت ببرید . به علاوه ، اینکه بتوانید جراتمندانه ارتباط جنسی برقرار کنید باعث افزایش اعتماد به نفس و پویایی جنسی شده و ارتباط با شریک عاطفی را تقویت می کند .
⚪️ اهمیت حمایت اجتماعی را دستکم نگیرید
مطالعات متعدد انجام شده نشان می دهند که حمایت اطرافیان به خصوص شریک عاطفی یا تعدادی از افرادی که تجربیات مشترکی را سپری کرده اند ، به بازیابی قربانیان کمک شایانی می کند . همیشه باز کردن زخم ها ساده نیست ، اما با گذشت زمان آسان تر می شود . با این کار بار سنگینی که مدت مدید به دوش کشیده اید زمین می گذارید و قدرتی برای ادامه زندگی کسب می کنید به ویژه با نوشتن پایان این داستان از دید خودتان .