تکنیک سنجش روزانه گرمای رابطه (DTR)

تکنیک سنجش روزانه گرمای رابطه (DTR)

تکنیک سنجش روزانه گرمای رابطه (DTR) یکی از ارزشمندترین مهارت هایی است که زوجین در دوره های آموزشی PAIRS می­­­آموزند .

رابطه شما در هر شکلی که باشد،یادگیری و کاربرد این تکنیک کمک می‌کند امید ها و آرزوهابیشترین شانس را برای تحقق پیدا کنند مورد علاقه است اهمیت زیادی دارد.

تکنیک سنجش روزانه گرمای رابطه (DTR)

برای نسل گذشته ازدواج و خانواده صرفا در احساس امنیت ، ثبات و تربیت کودکان خلاصه می شد . اما روابط امروزه بیشتر بر پایه برآورده ساختن نیازهای دیگری برای ایجاد عشق و صمیمیت بنا شده است .

دلیل اینکه بسیاری روابط به تلخی می گراید بیشتر به این موضوع بر می‌‌‌گردد که زوجین از مهارت های لازم برای تداوم بخشیدن به عشق و صمیمیت برخوردار نیستند . خوشبختانه مهارت هایی که به زوجین کمک می‌کند شوق و اشتیاق ، عشق و رویای مهر آمیز خود را زنده نگه دارند چندان برای یادگیری مشکل نیستند .

تکنیک سنجش روزانه گرمای رابطه (DTR) یکی از ارزشمندترین مهارت هایی است که زوجین در دوره های آموزشی PAIRS  می­­­آموزند .

رابطه شما در هر شکلی که باشد،یادگیری و کاربرد این تکنیک کمک می‌کند امید ها و آرزوهابیشترین شانس را برای تحقق پیدا کنند مورد علاقه است اهمیت زیادی دارد .

تکنیک DTR  را چگونه انجام دهیم ؟

وقتی شرایط دشوار می‌شود، ایده آل‌ترین و بهترین زمان است که 15 تا 20دقیقه با شریک عاطفی خود در گوشه ای خلوت نموده و گلستان رابطه خود را آب بدهید . در همان ابتدا وقتی که به توان و پتانسل این تمرین پی‌می برید تمایل خواهید داشت کمی زمان آن را بیشتر کنید .

همچنین که بیشتر با مراحل کار آشنا می شوید و آنها را در ارتباط با شریک عاطفی خود به کار می بندید، خود را به گونه ای طبیعی و با روندی روان ارتقاء می دهید .

همانند یک گیاه یا هر موجود زنده دیگر، رابطه انسانی نیز نیازمند مراقبت مداوم است . تقریبا به طور حتم اگر گیاه شما یک روز با شور و اشتیاق مورد توجه قرار گیرد و سپس برای هفته‌های متوالی یا بیشتر به آن کم توجهی شود پژمرده و نابود خواهد شد . این غالبا” در مورد روابط نزدیک شما هم صدق می‌کند . آنها برای بقا نیازمند تغذیه پایدار و جهت فعال بودن محتاج صرف مرتب زمان و انرژی برای شکوفایی هستند. در این صورت به نتایج خوب حاصله بسیار خواهند ارزید .

در دنیایی که بیش از 7 میلیارد نفر در آن زندگی می‌کنند، کسانی که نزدیک‌ترین به ما هستند نقش ناظر، مشوق و حامی را در داستان زندگی هر یک ایفاء می‌کنند . بخش بسیار زیادی از اینکه چطور به خود نگریم و چه احساسی درباره خود داریم از تجربیات ما از دیده شدن از نظر دیگران تاثیر می پذیرد .

پس وقت انجام تکنیک DRT  فرا رسیده است !

 

تکنیک DRT برای رابطه شما با

  • همسر/ شریک عاطفی
  • فرزند خردسال
  • دوست صمیمی
  • پدر و مادر
  • همکار

کاربرد خواهد داشت .

اجزاء تکنیک DRT

  • قدردانی

از روی اخلاص و به طور دقیق و ویژه سپاس‌گذاری کنید . الان وقت آن نیست که ساده بگویید :

  • ” تو یه مادر فوق العاده ای
  • ” از مهربونی و دلسوزیت ممنون ”

یا بلافاصله درخواستی مطرح کنید :

  • ” ممنون میشم اگر دفعه بعد که خواستی دیر بیای خونه زنگ بزنی “
  • ” دستت درد نکنه ،یادت نره شب آشغال رو بذاری دم در “

دقیق و درست و حسابی تشکر کنید . مثلا :

  • واقعا خیلی برای درست کردن شام زحمت کشیدی . خیلی خیلی خوشمزه شده بود . دقیقا هم غذایی که بچه ها دوست دارن پخته بودی . ممنون .”
  • به خاطر پیام های محبت آمیزی که امروز از صبح برام می فرستادی تا با هم در تماس باشیم ممنونم . نشونم دادی که چقدر نازنینی عزیزم .”

مهم نیست رابطه شما در چه مرحله و عمقی است . حتی (و به خصوص ) در زمان هایی که استرس، بحران، تغییر یا سست شدن پایه های اعتماد نمود پیدا می‌کنند ، همیشه می‌توان راهی برای قدردانی از دیگری پیدا کرد . در بیان سپاسگزاری و صحه گذاری خود به کسی که دوستش دارید بخشنده و بی دریغ باشید . سخنان از دل بر آمده شما باید به حفظ خیر خواهی، افزایش ارزش نهادن به طرف مقابل و بالا بردن اعتماد به نفس کمک کند و محیطی را ایجاد نماید که در آن بتوانید به طور سازنده در مورد چالش ها، موانع و اختلافاتی که جزء طبیعی هر رابطه فعالی هستند صحبت کنید .

 

  • ارائه اخبار جدید

در مورد به روز نگه داشتن یکدیگر پیرامون آنچه که در زندگیتان  رخ می دهد برنامه داشته باشید . خواه مهم باشد و خواه نسبتا بی اهمیت باشد . مثلا ”

  • ” امشب بچه ها میخوان شام برن بیرون .”
  • ” شنیدم یه نفر دیگه هم مثل من از خوردن ماهی مسموم شده ”
  • امروز صبح تو روزنامه یه مقاله جالب راجع به کلاس جدید خوندم تو کتابخونه خوندم .”
  • ” دیروز موقع پیاده‌روی سکندری خوردم . فکر کنم باید یه وقت دکتر بگیرم.”
  • ” خواهرت زنگ زد گفت چهارشنبه می رسه ولی وقت نداره بیاد تو و بچه ها رو ببینه ”

در دنیایی پر از تکنولوژی‌ها که امکان به اشتراک گذاشتن اطلاعات را بیش از پیش به طور غیرقابل تصوری برای ما ممکن      می‌سازند ، همسران و خانواده ها ممکن خود را در هیاهوی زندگی پر مشغله گم کنند که پیامد آن می تواند عمری تداوم داشته باشد . پس آگاهی هم را از احوال و روزگار یکدیگر به روز کنید .

  • طرح پرسش

درباره آنچه  که به شریک عاطفی‌تان مربوط است سئوالی دارید ؟ کدام یک از فرضیات شما هستند که تا کنون ننموده اید که چه تأثیری روز طرز تفکر ، اعتقادات و یا رفتار شما دارند ؟

طرح پرسش به شما امکان می دهد در مورد هر چیزی در مورد آن شبهه دارید سئوال کنید . این بدان معنی نیست که لزوما باید پاسخ بگیرید یا جواب همانی باشد که شما دوست دارید. بلکه این مرحله ای برای کسب اطمینان از این است که بر پایه فرضیات و قاضوت های درست عمل می کنید . مثلا:

“من ملتفت شدم که تو این هفته خیلی شاد و شنگولی . برام سئوال شده چه خبره ؟ “

” جدیدا تو اینترنت دنبال آگهی ماشین می گردی . میخوای عوضش کنی ؟”

” آنی گفت فکر میکنه تو رو دیده که داشتی تو چادر سارا ناهار میخوردی تو نهار رو با کی خوردی ؟ ”

بعد از طرح پرسش، سئوال شونده می تواند با اطلاعاتی که حاوی پاسخ بوده یا زوایای دیگری از سئوال را روشن می کنند واکنش نشان دهد ، یا می تواند بگذارد بدانید که درمورد آن فکر خواهد کرد . و بعدا جواب خواهد داد . ( بعدی که واقعا فرا برسد . ) یا به سادگی از شما برای مطرح کردن تشکر کند و آن را فیصله دهد.

پرسیدن سئوال الزامی برای شنونده برای پاسخگویی نمی گذارد بلکه پیشنهادی برای دادن فرصت برای گفتن است .

  • طرح نگرانی همراه با پیشنهاد

تفاوت ها بخش طبیعی هر رابطه‌ای هستند که از طرز تفکر، گذشته و تجربیات شخصی در زندگی و همچنین سلامت بدنی، عاطفی در لحظه از حیات تأثیر می‌گیرند. تفاوت ها به ندرت و به خودی خود مخرب رابطه هستند . بنابراین اکثرا نحوه رویارویی با آنها    می‌تواند صدمه زننده باشد .

وقتی نگرانی را با ارائه پیشنهاد همراه می‌کنیم ، صرفا”درباره رویکردی که دلواپس آن هستید بدون تهاجم ، قضاوت ، اتهام یا انتقاد صحبت نمایید . بگویید وقتی رفتار صورت می گیرد چه حسی دارید و نه چه فکر می‌کنید و دقیقا آنچه را که می خواهید رخ دهد تقاضا کنید . مثلا” :

وقتی قرار می‌گذاریم کاری انجام دهیم و بعد تو درست نیم ساعت قبل از زمانی که می‌خواهیم بیرون برویم برنامه رو کنسل      می‌کنی ، من احساس می‌کنم برات مهم نیستم . عوضش دلم می‌خواد وقتی برنامه ای داریم درباره اون کامل حرف بزنیم و اگر اتفاقی می افتد که مجبوریم قرار رو بهم بزنیم حداقل یک روز جلوتر راجع بهش باهم حرف بزنیم .”

“وقتی بعد از یه روز طولانی و یک ساعت رانندگی تو ترافیک تا می رسم خونه تو شروع می‌کنی بهم بگی چه کارایی باید انجام بدم،از اینکه هیچ وقتی ندارم که اول کمی استراحت کنم دست و پامو گم می‌کنم و می ترسم نتونم کارها رو خوب انجام بدم . عوضش دلم می‌خواد بعد از خونه اومدنم یک ساعتی خستگی در کنم و بعد کارهایی رو که خواستی انجام بدم . ”

  • امیدها، آرزوها و رویاها

هست که می‌گوید اگر چیزی را واقعا بخواهید، باید چشمهایتان را ببنیدید،چیزی را که می‌خواهید آرزو کنید ، و درباره ترس از به واقعیت نپیوستن آن با هیچ کس حرف نزنید . میزان بالایی از مطالعات و سخنرانی های ارائه شده در همایش ها نشان می دهد که بیشتر دقیقا عکس این موضوع صادق است .

خلق زندگی که در آن رویاها فرصت به حقیقت پیوستن داشته باشند مستلزم در میان گذاشتن آنها با دوستان قابل اعتماد، همکاران و اعضای خانواده است. حمایت های تشویقی صورت گرفته از سوی نزدیکان ما کمک می‌کند اهداف و جاه طلبی ها را تحقق بخشیم و هر روز برای یادگیری و درس گرفتن و انجام کارهایی که برای کسب انرژی و گرفتن ایده لازم است و همچنین توانایی برای تحقق روباهایی که بیشتر آرزوی آنها را داریم از خواب برخیزیم .

خواه آرزوی شما خوردن غذای مخصوصی که دوست دارید در تعطیلات بخورید باشد ، یا تولد کودکی که می‌خواهید با هم او را به دنیا بیاورید، آزمونی که می‌خواهید در آن موفق شوید، تعطیلاتی که می‌خواهدی از آن لذت ببرید، خانه‌ای که در ارتفاعات می‌خواهید دوران بازنشستگی‌تان را در آن بگذرانید ، یا هر چیزی که در این میان، سهیم کردن منظم امید ، آرزو ها و رویاها و تشویق دیگران برای اینکه آنها نیز چنین کنند، ما را به هم نزدیک تر می‌کند و شانس رویاها را برای به تحقق پیوستن افزایش می‌دهد و تجربه های کسب شده از مهر و صمیمیت و ارتباط را عمق می دهد.

منبع / نویسنده: مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره مهر