مشاوره فردی داشتن ذهن آرام

مشاوره فردی داشتن ذهن آرام

راهکارهای روانشناسان حوزه مشاوره فردی برای داشتن ذهنی آرام

ارتباط ذهن با بدن

فرض کنید بدنتان یک ماشین است ، پیچیده ترین ماشین روی زمین. بدن شما حدود 50000 میلیون سلول دارد که استخوانها، ماهیچه ، اعصاب ، پوست ، خون و بقیه اندام ها و بافت ها را شکل می دهند . هیچ کدام از این سیستم ها به تنهایی کار نمی کنند ، همه آنها از طریق مسیرهای پیام رسانی بسیار ظریف و پیچیده به هم مرتبط هستند.
وقتی ذهن و بدنتان را یک سیستم در نظر می گیرید نه دو بخش جداگانه و بی ربط به ارتباط تنگاتنگ آنها پی می برید. وقتی ذهنتان آرام ، آزاد و متمرکز است عملکرد جسمی تان هم بهتر است. برعکس اگر ذهنتان آشفته و خسته باشد معمولا تعادل جسمی هم ندارید و دچار حالتهایی مانند دستپاچگی و دلشوره می شوید. تحقیقات در زمینه مشاوره فردی در 30 سال اخیر نشان داده است که وقتی احساسی در شما به وجود می آید کار اندام های بدنتان تغییر می کند اگرچه خودتان متوجه این موضوع نمی شوید.این تغییر ناگهانی بدن دوباره پیامی به مغز می فرستد که عملا روی همه کارهای مغز تاثیر می گذارد. بنابراین عملکرد شما و توانایی تان برای کارکردن با فیزیولوژی تان ارتباطی جدایی نا پذیر دارد.
روانشناسان مشاوره فردی می گویند : ” گویی ذهن ما هم در بدن دارای جسم است”. مغز در حدود ۳ پوند وزن دارد و در دو جهت ارتباط برقرار می کند. به بیان دیگر ذهن ما بر بدن و بدن ما بر ذهن اثر می گذارد. بدن ما از مغز دستورالعمل هایی می گیرد که ما آنها را آگاهی کلی می نامیم. بدن و ذهن با یکدیگر کار می کنند ولی در عین حال مستقل هستند.
شاید فکر کنید استرس و افسردگی صرفا مشکلاتی روانی هستند اما این دو فقط روی ذهن شما تاثیر نمی گذارند بلکه با تمام بدنتان کار می کنند هرچه غمگین تر و بدبین تر شوید بدنتان هم مشکلات بیشتری پیدا می کند.
وقتی چند مسئله کاری و خانوادگی همزمان با هم پیش می اید استرس ممکن است بینهایت زیاد شود. بدن شما طوری طراحی شده که موقع احساس خطر دو راه حل اساسی برای محافظت از شما در نظر می گیرد. بجنگ یا بگریز.در شرایط پر تنش بدنتان یا راه گریز را در پیش می گیرد مثل بیماری و یا دچار حمله وحشت می شوید و یا راه جنگ را انتخاب می کند مثلا کنترل خشمتان را از دست می دهید یا بی دلیل به کسی می پرید.روانشناسان حوزه مشاوره فردی راهکارهایی جهت آرام کردن ذهن و در نتیجه بدن معرفی کرده اند که در ادامه بیان میشوند.

راهکارهای آرام کردن ذهن

1- تمرینات منظم روزانه داشته باشید

خیلی از ذکرهای مذهبی ، نمازها و دعاها ، یوگا و اعمال معنوی تاثیر بسیار مثبتی بر روی سلامتی شما دارد. می توانیدبا انجام تمرینات منظم این نظم را در خود ایجاد کنیدو بدنتان را آرام و متمرکز کنید تا بتوانید کارهایتان را بهتر انجام دهید.

2- نفس عمیق بکشید

یکی از سریع ترین راه ها برای پیدا کردن نظم روانی تغییر الگوی نفس کشیدن است. هر روز تمرین ساده تنفس عمیق را انجام دهید و در همین حال انرژی تان را روی قلبتان متمرکز کنید. زمانی که در وضعیت پر تنش قرار می گیرید به جای اینکه به عصبانیت یا احساسات منفی خود واکنش نشان دهید ، چند نفس عمیق بکشید. تنفس به شما کمک می کند ذخیره انرژی تان را حفظ کنید

3- استرس را از بدن خود بیرون بریزید:

برای اینکه بتوانید استرس منفی را از بدنتان خارج کنید لازم است عادت های روزانه خوبی در پیش بگیرید.منظور تمرینات منظمی است که باعث می شود بدنتان به خوبی کار کند.صبر نکنید حالتان بد شود ، این حالتها را زمانی در خود ایجاد کنید که همه چیز خوب است.
مجموعه ای از تمرینات روزانه وجود دارند که ذهن را ارام نگه می دارند.این تمرینات از حرکات بدنی مانند حرکات کششی بدن و جذب انرژی تا راهکارهای حل مسئله و ایجاد خلوتگاه ذهنی برای آرامش گرفتن متغیر است.

در نهایت محققین روانشناسی معتقدند که اگر شما خودتان را دوست داشته باشید و روحیه ی خود را حفظ کنید می توانید هر نوع شکست ، بیماری و مشکلی را پشت سر بگذارید. روانشناسان مشاوره فردی تکنیک های زیادی برای تمرین دادن ذهن معرفی کرده اند که در صورت انجام آنها سلامتی و توانایی افراد تا حد زیادی افزایش می یابد.به یاد داشته باشید که ذهن و روح شما سلامت روانی و فیزیکی شما را تعیین می کنند

منبع / نویسنده: مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره مهر